بین الملل

تحلیل فرجی‌راد درباره چهار خروجی سفر اخیر رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه

ابوالفضل خدایی: سفر پر سر و صدا دو روزه به سرزمین های اشغالی بایدن و عربستان سعودی به پایان رسید و ارزیابی ها از نتیجه این سفر همچنان ادامه دارد. این سفر که با مانورهای زیادی همراه بود، موضوعاتی مانند ایجاد ائتلاف با ایران و پایان مذاکرات قیامتی برجام را مطرح کرد، اما در پایان آن خروجی ها واقعیت منطقه و دیگر مسائل و ابعاد کشور بود. یک رویکرد نسبت به آن.

عبدالرضا فلجی راد، استاد ژئوپلیتیک دانشگاه و سفیر سابق نروژ در تحلیل نتایج این سفر به کبال آنلاین گفت: زمانی که بایدن اخیرا از این منطقه بازدید کرد، توجه به چهار نکته مهم است. شروع اسرائیلی ها پس از این سفر به آنچه انتظار داشتند نرسیدند. تل‌آویو سرانجام مذاکرات در مورد فعال‌سازی برجام را متوقف کرد و سعی کرد از بایدن بخواهد که با ایران تند صحبت کند تا به نحوی اعلام کند که این روند پایان یافته است. هدف بعدی ایجاد ائتلاف بین اسرائیل و کشورهای عربی و آمریکا بود که آن هم شکست خورد.

فالجیراد: اسرائیل نتوانست به اهداف ضد ایرانی دست یابد/ روابط واشنگتن و ریاض متشنج تر شد

بیشتر بخوانید:

خطرات سیاسی سفر به خاورمیانه برای بایدن

پولیتیکو: در ائتلاف های منطقه ای علیه ایران چاره ای نیست.سالها طول خواهد کشید

رسانه عبری: ناتو در خاورمیانه کار نمی کند

نکته 2 اظهارات قبلی جو بایدن و تکرار مواضع او مانند انزوا، انزجار و طرد عربستان سعودی، به بایدن اجازه می دهد تا بی اعتمادی موجود بین ریاض و واشنگتن را از بین ببرد و رابطه متقابل مثبتی ایجاد کند و این نشان می دهد که انجام نشد. به نظر می رسد در نتیجه این سفر این بی اعتمادی بیشتر شده و شایسته بود پروتکل سفر را در نظر بگیریم. این شامل عدم دست دادن و این واقعیت است که بایدن برای دیدار با محمد بن سلمان به عربستان سعودی سفر نکرد که نشان می دهد محمد بن سلمان در آینده با چالش های سختی برای پادشاهی روبرو خواهد شد. با توجه به موضع اخیر آمریکا در قبال عربستان سعودی و شرایط داخلی آن در رابطه با بن سلمان، به نظر نمی رسد ولیعهد عربستان پیش از خود راه آسانی برای رسیدن به پادشاهی داشته باشد.

سوم این موضوع مربوط به کشورهایی در مناطقی است که روابط ضعیفی با ایران دارند، مانند امارات، مصر و اردن و سفر بیدن با هدف امضای توافقنامه جدید با ایران نبوده است، چنین موضوعی در راستای ترویج برجام مطرح شد. دولت صهیونیستی و حتی برخی کشورها از وجود آن بی اطلاع هستند. در این بین حتی اعلام شد که امارات در حال بررسی اعزام سفیر خود به ایران است.

نکته چهارم و آخر بایدن در این سفر بر دیپلماسی با ایران تاکید کرد. این موضوع به ویژه در تل آویو نیز مهم و معنادار است. در نتیجه می توان گفت که این سفر نتیجه خاصی برای دولت صهیونیستی و عربستان نداشته است.

این سفر همچنین شاهد دیدار مصطفی الکادمی نخست وزیر عراق و جو بیدن بود که بر وحدت و نزدیکی عراق و ایالات متحده و قدرت بخشیدن به عراق بین عراق و عربستان سعودی تاکید کرد. اما مثبت نیست

311311

دکمه بازگشت به بالا