بین الملل

بورل: اتحادیه اروپا اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران را بررسی می‌کند

به گزارش رویترز، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، امروز در پراگ به خبرنگاران در پی واکنش مقامات اروپایی به رویدادهای اخیر در ایران، گفت که این آژانس اروپایی از ایران انتقاد کرده است.او گفت که در حال بررسی اعمال تحریم های بیشتر است.

بورل گفت وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست بعدی خود اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران را بررسی خواهند کرد.

بورل قبلا در واکنش به رویدادهای اخیر در ایران گفته بود: ما از طرف اتحادیه اروپا از ایران می خواهیم که به حقوق اساسی شهروندان خود احترام بگذارد.

او مدعی شد که این موضوع را مستقیماً با چارلز مایکل، رئیس شورای اروپا در دیدار با برخی مقامات ایرانی در میان گذاشته است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهاراتی مداخله جویانه با اشاره به ناآرامی های اخیر در ایران گفت: به نظر من نشان دادن یک واکنش قوی و متحد از سوی اتحادیه اروپا مهم است. ما همراه با کشورهای عضو، همه گزینه‌های موجود، از جمله اقدامات محدودکننده را برای پاسخ به این رویدادها در نظر خواهیم گرفت. من این موضوع را با همکارانم در نشست آتی شورای روابط خارجی مطرح خواهم کرد.

آقای بورل تصریح کرد: وقتی می‌گویم «اقدامات محدودکننده» از اصطلاحات تعریف شده در معاهده (در مورد اتحادیه اروپا) استفاده می‌کنم. زیرا کلمه تحریم در این قرارداد یافت نمی شود. فقط در آن کلمه “اقدامات محدود کننده” است و من از آن استفاده می کنم.

این دیپلمات ارشد اروپایی همچنین گفت: ما از هر فرصتی برای بیان مواضع و نگرانی های خود در مورد حقوق بشر در ایران استفاده خواهیم کرد.

حسین امیرابدرهیان وزیر امور خارجه ایران در گفتگوی تلفنی اخیر با بارل گفت: اتحادیه اروپا با اتهامات بی اساس دست به اقدامات سیاسی عجولانه خواهد زد و برای تحریک آشوبگران و تروریست هایی که جان و مال مردم ایران را هدف قرار می دهند رفت و آمد خواهد کرد.

علاوه بر این، بورل در صفحه توییتر خود درباره این مکالمه تلفنی امروز نوشت: من خواستار پاسخگویی در مورد مرگ مسا امینی، توقف خشونت علیه تظاهرکنندگان و آزادی بازداشت شدگان شدم.

وی ادامه داد: حق اعتراض و گردش آزاد اطلاعات باید داده شود. اتحادیه اروپا در حال بررسی همه گزینه ها است.

یک مقام سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: همچنین از ایران خواستم با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند.

310310

دکمه بازگشت به بالا