بین الملل

بدون VAR عدالت در فوتبال معنایی ندارد/ داوران مقصر ناکامی تیم‌های لیگ برتری نیستند

نایب رئیس سابق کمیته داوران گفت: تا زمانی که فوتبال ایران سیستم کمک داور ویدئویی را معرفی نکند، نباید داوران را مقصر ناکامی تیم ها دانست.

غلامرضا بهروان در گفت وگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، با بیان اینکه فوتبال ایران فاقد سیستم کمک داور ویدیویی (VAR)، تقاضای روزافزون برای تیم های لیگ برتری و نبود این فناوری است، گفت: اعتراضات رو به افزایش است. در برابر : ای کاش می توانستم به پیشرفت فوتبال ایمان بیاورم دنیای امروز متوجه می شود که اشتباهات داوری دیگر بخشی از بازی نیست، اما به حداقل رساندن اشتباهات سطح کیفی بازی را افزایش می دهد، همین. فناوری بزرگی توسط بسیاری از کشورها برای حمایت از عدالت فوتبال توسعه یافته و مورد استفاده قرار گرفته است. در تورنمنت های پرمخاطب، وجود VAR بازی را قابل اعتمادتر می کرد و تیم های مسابقات از این فناوری نهایت استفاده را می بردند. با وجود VAR هیچ تیمی از عملکرد تیم داوری ناراضی نیست.

وی با انتقاد از کاستی های استفاده از سیستم کمک داور تصویری در فوتبال ایران گفت: ورود VAR به کشور ما اما پس از اتمام انتخابات دیگر اقدامی در این زمینه انجام نمی شود من تا به حال حادثه ای ندیده ام. بدون شک فدراسیون های فوتبال متولی چنین مسائل مهمی هستند و باید شاهد ورود فناوری VAR از طریق این ارگان باشیم اما اقدامات اساسی انجام نشده است. معرفی این فناوری بارها وعده داده شده است، اما هرگز ندیدم داوران ایرانی احساس کنند که با ارائه سیستم کمک داور ویدیویی، قضاوت آسان شده است.

رئیس سابق کمیته مسابقات سازمان لیگ گفت: یکی از مهم ترین آسیب هایی که به جامعه داوری ایران به دلیل کمبود VAR وارد می شود، کاهش فرصت های داوری بین المللی برای داوران ما است. داوران ایرانی در صورت نداشتن آموزش های لازم برای قضاوت در مسابقاتی که فناوری VAR در آنها وجود دارد، برای شرکت در مسابقات دعوت نمی شوند. آنها فقط در مسابقاتی سوت می زنند که سیستم کمک داور ویدیویی ندارند. هر چه بیشتر مسابقات از VAR استفاده می کنند، فضای داوری در کشور ما کمتر و کمتر می شود. VAR که فناوری هسته ای نیست و بارها به آن اشاره شده است با تحریم به ایران داده نمی شود. در واقع برخی از شرکت های دارای مجوز فیفا در زمینه این فناوری با ایران همکاری می کنند. انجام اقدامات لازم در این زمینه حائز اهمیت است. باشگاه مالک ورزشگاه نیست، اما شما می توانید آن را با VAR اجاره کنید، پس از باشگاه انتظاری نداشته باشید.

بهروان با یادآوری اینکه در منطقه صفر VAR نیستیم، تاکید کرد: اگر امروز از این فناوری استفاده کنیم، ممکن است بتوانیم در فصل آینده از آن استفاده کنیم. تجهیز استادیوم به دوربین های لازم و سایر تجهیزات کاری نیست که بتوان در یک یا دو ماه انجام داد. به علاوه برای آموزش داوران 6 تا 8 ماه زمان لازم است. بنابراین در این فصل انتظار VAR نداشته باشید. حتی با تمام تمهیدات لازم برای برگزاری یک مسابقه فوتبال، درست است که در حوزه داوری، اگر تیم داوری مجهز نباشد، نمی توان مسابقه ای با کیفیت برگزار کرد. اعتراض باشگاه به نبود سیستم کمک داور ویدیویی کاملا موجه است. با VAR در طول مسابقه مشکلات قضاوت بسیار کمتری وجود دارد و ضریب خطا در کمترین حد ممکن است، اما بدون این فناوری منبع خطا محسوب نمی شود، حتی اگر شاهد ورود فناوری مناسبی نباشیم. دارند، در هوسلان است.

انتهای پیام/4048/

دکمه بازگشت به بالا