بین الملل

با متهمین اصلی انفجار در خطوط لوله نورد استریم آشنا شوید

سوئد نیز نشت نورد استریم 1 به آب های سوئد را تایید کرده است، پس از آنکه مقامات دانمارکی سه شنبه شب تایید کردند که گاز نورد استریم 2 به دریای بالتیک (آب های دانمارک) نشت کرده است.بنابراین اروپا و جهان مطلع شدند که هر دو خط لوله نورد استریم 1 و 2 که گاز روسیه را به اروپا منتقل می کردند منفجر شدند و انتقال گاز روسیه به طور کامل قطع شد.

در اولین ساعات انتشار این خبر، گمانه زنی ها مبنی بر تصادف یا خرابکاری این حادثه مطرح شده است. اکثر رسانه های اروپایی به ویژه رسانه های آلمانی با تکذیب هر گونه تصادفی در این حادثه گفتند که این اقدام یک اقدام خرابکارانه آشکار است و دولت در اسرع وقت ابعاد مختلف این حادثه از جمله عاملان آن را شناسایی خواهد کرد. من یک تعهد دارم.

ساعاتی پس از این حادثه، خبرگزاری فرانسه به نقل از اطلاعات مرکز لرزه نگاری سوئد گزارش داد که قبل از نشت گاز از نورد استریم، دو انفجار در زیر آب ثبت شده است.

وندالیسم چگونه انجام شد؟

روزنامه آلمانی تاگوس اشپیگل به نقل از منابع نزدیک به تحقیق در مورد این حادثه، گزارش داد که خطوط لوله گاز نورد استریم 1 و نورد استریم 2 روسیه ممکن است با استفاده از زیردریایی ها یا غواصان آموزش دیده ویژه مورد حمله قرار گرفته باشند.

این روزنامه در گزارش خود نوشت که این اقدام غیرعادی بوده و با توجه به عمق لوله ها، تکنولوژی، تجهیزات و افراد آموزش دیده برای انجام خرابکاری مورد نیاز است. من اینجا هستم. همچنین گفته می شود تا زمانی که غواصان حرفه ای به داخل دریا شیرجه نزنند، میزان خسارت مشخص نخواهد شد.

به دنبال آن بیانیه ای از سوی دولت دانمارک منتشر شد و با اعلام خطرناک بودن وضعیت به دلیل حجم بالای گاز متان که در اطراف محل ملاقات جمع شده بود، از همه کشتی ها خواست مسیر خود را برای جلوگیری از برخورد با منطقه تنظیم کنند.

چه کسی لوله را منفجر کرد؟

کشورهای اروپایی در حال بررسی سه نشتی مشکوک در دو خط لوله اصلی گاز بین روسیه و اروپا هستند، اما اولین مظنون این حادثه در رسانه های اوکراین شناسایی شده است. برخی از رسانه‌ها و مقامات سیاسی اروپایی معتقدند اوکراین یا گروه‌های طرفدار اوکراین در پشت این حادثه هستند. همزمان، میخائیل پودولژاک، رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین، بلافاصله در توییتی نوشت: نشت گاز از نورد استریم چیزی کمتر از یک حمله تروریستی طراحی شده توسط روسیه و اقدامی جنگی علیه روسیه نیست. اتحادیه اروپا.

وی ادامه داد: روسیه قصد دارد تا قبل از زمستان اوضاع اقتصادی اروپا را بی‌ثبات کند و آن را به وحشت بیندازد.

در همین حال، خبرگزاری فرانسه نیز گزارشی نوشت که کیف نشت گاز از نورد استریم 1 و 2 را یک حمله تروریستی برنامه ریزی شده می داند، اما توضیح نمی دهد که کدام کشور ممکن است مسئول این حمله باشد.

روسیه می خواهد اوکراین را منفجر و حمله کند

همزمان، چندین رسانه اروپایی دیگر، از جمله اشپیگل آلمان، به طور جدی این احتمال را مطرح کرده اند که روسیه خود مسئول این خرابکاری بوده و قصد دارد آن را به گردن اوکراین بیاندازد. اتحادیه اروپا قبلا روسیه را به باج گیری از اروپا با کاهش صادرات گاز متهم کرده بود. اما مسکو این اتهام را رد می کند و می گوید تحریم های غرب علیه روسیه مانع از تعمیر زیرساخت های حمل و نقل گاز می شود.

اشپیگل گزارش داد که روسیه به طور یکجانبه عرضه گاز از طریق نورد استریم را در تابستان متوقف کرد و تحریم‌های غرب را به دلیل اجازه ندادن به ادامه فعالیت خط لوله مقصر دانست. سیاستمداران اروپایی استدلال کردند که مسکو تنها از این خط لوله به عنوان یک ابزار باج‌گیری و ارعاب برای کاهش حمایت از اوکراین در جنگ با روسیه استفاده می‌کند.

تحلیلگران با استناد به این شواهد و همچنین اینکه روسیه از ابتدا در تلاش بود در اروپا بحران انرژی ایجاد کند و از این طریق از آن اخاذی کند، می گویند مسدود شدن خط لوله نورد استریم و تعلیق انتقال گاز به اروپا می تواند منجر شود. بحران انرژی و افزایش شدید قیمت انرژی و تسریع تورم به بالاترین سطح چند ساله همه به نفع روسیه است.

لهستان هم …

در عین حال، این فرضیه وجود دارد که اگر روسیه منبع اصلی خرابکاری نباشد و بخواهد از مسیرهای دیگر جریان گاز به اروپا را دنبال کند، یکی از این مسیرها لهستان خواهد بود. لهستان همیشه با خط لوله نورد استریم مخالف بوده و بارها در این مورد به آلمان هشدار داده است. بنابراین برخی ناظران بر این باورند که لهستان ممکن است از این خرابکاری منتفع شده باشد، زیرا این خطوط لوله ارزش ژئوپلیتیکی کشور را در انتقال انرژی کاهش داده است.

نشانه دیگر این است که خرابکاری در نورد استریم 1 و 2 یک روز قبل از افتتاح یک خط لوله جدید 850 کیلومتری گاز طبیعی از لهستان به نروژ (به نام لوله بالتیک از دانمارک) رخ داده است. رهبران اروپایی از این خط لوله به عنوان جایگزین بسیار مورد نیاز برای نورد استریم 1 و 2 استقبال کردند. ترگه آئرسلند، وزیر انرژی نروژ، لوله بالتیک را “نقطه عطف محوری در مسیر استقلال اروپا” خواند.

لوله بالتیک لهستان را به سرزمین اصلی دانمارک و سپس به نروژ متصل می کند و به لهستان اجازه می دهد گاز طبیعی را از نروژ و سوئد و دانمارک برای خرید گاز طبیعی از لهستان مصرف کند. خبرنگاری گفت:

به آمریکا آسیب نزن

مقصران اصلی انفجار خط لوله نورد استریم را بشناسید

در عین حال، ایالات متحده از اتهام خرابکاری در امان نمانده است. نماینده لهستان در پارلمان اروپا و وزیر امور خارجه سابق رادک سیکورسکی در توییتی که با تصویر کنفرانس گاز از خط لوله نورد استریم مزین شده است، نوشت: «دست آمریکا درد نکنه» یا «متشکرم ایالات متحده آمریکا».

پس از این توئیت، این نماینده پارلمان اروپا که متهم به حمایت از روسیه است، در توییت خود نوشت: اوکراین و تمام کشورهای بالتیک به مدت 20 سال ساخت نورد استریم 20 میلیارد دلار ضایعات فلزی اکنون در آب های عمیق پنهان شده است. ، هزینه دیگری برای تصمیم جنایتکارانه روسیه برای حمله به اوکراین.

واکنش تند به اظهارات سیکورسکی

توئیت وزیر دفاع سابق لهستان با واکنش تند استانیسلاو زرین وزیر خارجه این کشور مواجه شد. ژارین در توییتر ادعاهای سیکورکی را محکوم کرد و آنها را تبلیغات روسیه خواند و آن را “کمپین بدنامی علیه لهستان، ایالات متحده و اوکراین” خواند و غرب را به دخالت در خرابکاری خط لوله نورد استریم متهم کرد. عمل کنید که این لحظه خاص در اعتبار بخشیدن به دروغ های روسیه فقط امنیت لهستان را به خطر می اندازد.

آرم نورد استریم بایدن

در همان زمان، طرفداران فرضیه دخالت ایالات متحده در این خرابکاری با ویدئوی مرتبط با جو بایدن قبل از حمله روسیه به اوکراین در فضای مجازی منتشر شد. بایدن می گوید در صورت حمله روسیه به اوکراین، خطوط لوله نورد استریم از کار می افتد. در این فیلم خبرنگاری از بایدن می پرسد: اما کنترل این لوله ها در دست آلمان هاست. چگونه می‌خواهید جلوی آن را بگیرید، و بایدن قاطعانه پاسخ می‌دهد، ما جلوی آن را می‌گیریم. ما میتونیم این کارو انجام بدیم.

ناظران و فعالان رسانه ای با استناد به این اظهارات بایدن بر این باورند که آمریکا نیز می تواند نقش اساسی در این خرابکاری داشته باشد.

نورد استریم و ژئوپلیتیک اروپای شرقی

نورد استریم مجموعه ای از خطوط لوله گاز طبیعی دریایی اروپایی است که از زیر دریای بالتیک می گذرد تا گاز را از روسیه به آلمان برساند و از وایبورگ در شمال غربی روسیه تا لوبومین در نزدیکی گریفسوالد در شمال شرقی آلمان امتداد دارد و شامل دو خط لوله است. 1. دو خط لوله دیگر از اوستروگا در شمال غربی روسیه شروع می شود که نورد استریم 2 نام دارد و به لوبومین آلمان ختم می شود. در Lumbin، نورد استریم 1 به خط لوله OPAL در Olbernhau در شرق آلمان و به خط لوله NEL در Rehden در شمال غربی آلمان در مرز چک متصل می شود.

مخالفان خطوط نورد استریم 1 و 2 بر این باورند که این یک ترفند روسیه برای خالی کردن ارزش های ژئوپلیتیکی اروپای شرقی است و آلمان خواسته یا ناخواسته به بازیگری در این خطر امنیتی ژئوپلیتیک تبدیل شده است. من همیشه بر این باور بوده ام که از قضا، از دیدگاه این ناظران که سیکورسکی، وزیر دفاع سابق لهستان نیز یکی از حامیان آن به شمار می رود، تکمیل این خطوط لوله انتقال گاز به اروپای غربی، در درجه اول اروپا را به سمتی سوق خواهد داد. روسیه برای همیشه به گاز وابسته خواهد بود. ثانیاً، بخش شرقی اروپا که تا آن زمان برای روسیه به عنوان واسطه انتقال گاز به اروپا بسیار مهم بود، در واقع برای حمل و نقل انرژی اهمیتی ندارد و به راحتی سقوط خواهد کرد. دندان روسی.

4949

دکمه بازگشت به بالا