بین الملل

بایدن در نشست دموکراسی: کشورهای دموکراتیک به قهرمان نیاز دارند

به گزارش گاردین، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در یک سخنرانی ویدئو کنفرانس به 80 رهبر جهان گفت که تصاویر روی دو مانیتور بزرگ مقابل او نمایش داده شده است:

او گفت که دموکراسی برای مقابله با چالش های آینده به یک “قهرمان” نیاز دارد.

بایدن از مطالعه ای نقل کرد که نشان می دهد آزادی جهان برای پانزدهمین سال متوالی رو به کاهش است. بیش از نیمی از کل دموکراسی در جهان در دهه گذشته کاهش دموکراسی را تجربه کرده است.

او اعتراف کرد که یکی از کشورهایی که افول دموکراسی را تجربه کرد، کشور خودش، آمریکا بود.

جو بایدن از دولت های دموکراتیک در سراسر جهان خواسته است تا برای مقابله با ظهور رژیم های استبدادی متحد شوند.

بایدن در نشست دموکراسی با حضور بیش از سه کشور گفت: «دیکتاتورها روش‌های ظالمانه را راه‌های مؤثری برای مقابله با چالش‌های امروزی می‌دانند».

او گفت: «ما باید از ارزش‌هایی که ما را به هم متصل می‌کند، حمایت کنیم. ما باید برای عدالت و حاکمیت قانون، برای همه حقوق بشر همه افراد، برای آزادی بیان، آزادی انجمن، آزادی مطبوعات، آزادی مذهب تلاش کنیم.

به عنوان بخشی از وعده انتخاباتی جو بایدن، واشنگتن حدود 100 نفر را به یک نشست دموکرات دعوت کرد. انتخاب کشورهای شرکت کننده و معیارهای کشورهای دعوت شده بحث برانگیز است.

محورهای اصلی این کنفرانس مجازی دفاع از دموکراسی در برابر استبداد، مبارزه با فساد و ترویج احترام به حقوق بشر است. علاوه بر مقامات دولتی، فعالان مدنی و نمایندگانی از کشورهای مختلف برای حضور در این مراسم دعوت شده بودند. اولاف شولتز، صدراعظم جدید آلمان نیز در این مراسم حضور دارد.

به گفته کاخ سفید، ایالات متحده در سال آینده 424 میلیون دلار برای آزادی مطبوعات و مبارزه با فساد در سراسر جهان هزینه خواهد کرد.

قبل از شروع اجلاس، فهرست دعوت از کاخ سفید مورد انتقاد قرار گرفت. چین، روسیه، ترکیه، مصر و بسیاری از کشورهای بزرگ غایب هستند. چین اعتراض کرد که تایوان در لیست مهمانان قرار گرفته است.

به گزارش رسانه های روسی، سرگئی ویکلوف، وزیر امور خارجه روسیه نیز در واکنش به این کنفرانس گفت که میزبانی کنفرانس دمکراتیک با هدف تقسیم کشور به دو گروه دموکراتیک و غیردموکراتیک انجام شده است.

البته کاخ سفید تاکید کرد که دعوت از یک کشور به این اجلاس به معنای دموکراتیک بودن آنها نیست.

پاکستان یکی از کشورهایی است که به این اجلاس دعوت شده است. با این حال، اسلام آباد دعوت بایدن را رد کرد. وزارت خارجه پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما می‌توانیم در آینده در زمان مناسب با ایالات متحده همکاری کنیم.

رد در اختلاف بین دو کشور بر سر رابطه طالبان و چین است. اسلام آباد که میانجیگری توافقنامه صلح دوحه بین ایالات متحده و طالبان در سال 1989 بود، از واشنگتن خواست تا دارایی های مسدود شده در افغانستان را برای جلوگیری از یک “بحران انسانی” قریب الوقوع در افغانستان آزاد کند.

311311

دکمه بازگشت به بالا