بین الملل

اردوغان: قطعی گاز ایران به علت بدهی نبود

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنلاین مجله خانواده، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه امشب (چهارشنبه) در گفت و گوی تلویزیونی به موضوع قطع گاز ایران به ترکیه پرداخت.

به گزارش خبرگزاری «آناتولیرجب طیب اردوغان در پاسخ به این سوال که چرا گاز ایران به ترکیه قطع شده است، گفت که این کشور در قبال ایران مسئولیتی ندارد و ادعاهای مطرح شده در این زمینه دروغ است و اردوغان نیز گفت که جریان گاز در عرض 10 تا 15 روز نوشتم که به حالت عادی برمی گشت

به گفته مقامات آنکارا، رویترز در اواخر ژانویه اعلام کرد ایران صادرات گاز به ترکیه را به مدت 10 روز به دلیل مشکلات فنی متوقف کرده است. مقامات ترکیه گفتند که ایران به این کشور اطلاع داده است که صادرات گاز به این کشور به دلیل مشکلات فنی به مدت 10 روز متوقف خواهد شد. با این حال، آنکارا گفت که در حال مذاکره برای ازسرگیری عرضه گاز از ایران در اسرع وقت است.

ترکیه برای تامین گاز خود تقریباً به طور کامل به واردات از ایران، روسیه و آذربایجان متکی است و آمارهای رسمی نشان می دهد که در 10 ماهه اول سال 2021، ترکیه 16 درصد از تقاضای گاز خود را از میدان برنج ایران دریافت خواهد کرد. قیمت حامل های انرژی ترکیه به دلیل افزایش قیمت جهانی گاز و کاهش 44 درصدی ارزش پول داخلی ترکیه به شدت افزایش یافته است.

گفته می شود تنها در 30 روز گذشته قیمت برق ترکیه 125 درصد برای مشترکان پرمصرف و 50 درصد برای خانوارهای کم درآمد به دلیل تقاضای بالا افزایش یافته است. در این مدت قیمت گاز ترکیه نیز برای مصرف داخلی 25 درصد و برای مصارف صنعتی 50 درصد افزایش یافت. قیمت گاز در نیروگاه های این کشورها نیز 15 درصد افزایش یافته است.

انتهای پیام/




این را در صفحه اول پیشنهاد دهید

دکمه بازگشت به بالا