بین الملل

اردوغان دستور به تحقیق درباره احتمال اخلالگری ارزی در ترکیه را داد

خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داد که رجب طیب اردوغان دستور بررسی احتمال بروز آشفتگی ارز در پی کاهش شدید ارزش لیر ترکیه در برابر دلار را صادر کرده است.

به گزارش مجله خانواده، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در گزارش خود از یک نهاد تحقیقی موسوم به “شورای نظارت” خواسته است که مستقیماً به رئیس جمهور گزارش دهد تا مرجع واردات مقادیر زیادی ارز را شناسایی کند، من نوشتم که انجام دادم. تعیین کنید که آیا سردرگمی رخ داده است.

به گزارش رویترز، پس از اینکه نخست وزیر اردوغان اخیرا وعده سیاست کاهش نرخ بهره در این کشور را داد، ارزش لیر ترکیه رکورد جدیدی را تجربه کرد. این ارز در سال جاری تاکنون 45 درصد از ارزش خود را از دست داده است و نیمی از کاهش آن در دو هفته گذشته رخ داده است.

سه شنبه گذشته ارزش واحد پول ترکیه در برابر دلار به 13.45 کاهش یافت. پس از سخنرانی نخست وزیر اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از بانک مرکزی خود دفاع کرد و با وجود تورم 20 درصدی، نرخ بهره را 15 درصد کاهش داد.

وی در سخنرانی خود گفت که ترکیه در حال مبارزه با «جنگ انقلابی اقتصادی» است و تسلیم فشارها برای تغییر مسیر خود نخواهد شد.

وی افزود: شاهد بازی های مبتنی بر نرخ ارز، نرخ سود و افزایش قیمت از سوی افرادی هستیم که می خواهند کشور ما را از این معادله خارج کنند.

خبرگزاری آناتولی گزارش داد که شورای نگهبان ملی در ترکیه می تواند اسناد و اطلاعات مربوط به این سازمان را ارائه کند و درخواست کند که نتایج به مقامات مربوطه ارجاع شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا