اقتصادی

کاهش ۱.۸ میلیارد دلاری واردات داروهای زیستی با زیست‌فناوری

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست‌جمهوری با تاکید بر اینکه با کاربردی کردن ۳۰ فناوری می‌توان اقتصاد کشت و صنعت را متحول کرد، گفت: زیست فناوری توانسته ۱.۸ میلیارد دلار از واردات داروهای زیستی را کم کند.

به گزارش مجله خانواده، دکتر مصطفی قانعی در نشست کشت و صنعت‌های بزرگ با محوریت بهره‌وری و تبیین نظام مالی، کسب ۳ درصد بازار جهانی حوزه زیست فناوری را از موضوعات مطرح در این حوزه دانست و افزود: این سه درصد بازار جهانی برابر با ۳۰ هزار میلیارد دلار است و این در حالی است که زیست فناوری نوعی فناوری است که می‌تواند ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور را محقق کند.

قانعی خاطر نشان کرد: این دو موضوع مصوب شده و می‌توان به واسطه بازار جهانی و تحقق تولید ناخالص داخلی، اقتصاد بزرگی را در کشور رقم زد.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با اشاره به ظرفیت‌های موجود در کشور در حوزه‌های دانشی و نیروی انسانی، اظهار کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ابزاری را در اختیار دارد که می‌تواند با ارتباط و حمایت از دانشگاه‌ها و دانشجویان فوق لیسانس PHD پل ارتباطی با دانش‌بنیان‌ها باشد.

وی ادامه داد: اگر کشت و صنعت به ستاد توسعه زیست فناوری متصل شود، می‌توانیم آنها را به دانشگاه‌ها ارتباط دهیم تا مشکلات و نیازهای صنعت با مشارکت  فناوران و دانشگاه‌ها برطرف شود.

قانعی با تاکید بر اینکه تعداد دانش‌بنیان‌های حوزه کشاورزی نسبت به سایر حوزه‌ها خیلی پایین است، ادامه داد: هر چه این تعداد بیشتر باشد، پیشرفتگی بیشتر و اقتصاد دانش‌بنیان محقق می‌شود و این ستاد ماموریت ارتقای فناوری حوزه کشاورزی و صنعت را دارد و تمام هزینه‌ها و ریسک‌های آن را متقبل می‌شود تا این حوزه در اقتصاد دانش‌بنیان نقش آفرینی کند.

وی مشکل بازار را از مشکلات بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: ستاد زیست فناوری نقش واسطه‌گری را ایفا می‌کند و در زمینه تنظیم‌گری و تسهیل‌گری نیز باید به خوبی برنامه‌ریزی شود.

وی با تاکید بر اینکه ۳۰ فناوری می‌تواند اقتصاد کشت و صنعت را متحول کند، گفت: زیست فناوری توانسته ۱.۸ میلیارد دلار از واردات داروهای زیستی را کم کند. بر این اساس می‌توان چنین نتیجه گرفت که زیست‌فناوری با کمترین هزینه بیشترین اثربخشی را در اقتصاد دانش‌بنیان ایفا کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا