توبیخ انتظامی و هشدار قضایی/ اولین وعده پس از اولین گفت‌وگو

اطفای آتش در نمایشگاه بین المللی تهران، تشریح چالش های اقتصادی کشور، دغدغه وزیر ارتباطات برای فضای مجازی، هشدار یک مقام قضایی، توبیخ عوامل انتظامی برای یک برخورد نامتعارف، صعود ایران به رده هجدهم پارالمپیک، پیشتازی کامالا هریس در نظرسنجی های انتخاباتی و گم شدن بالگرد گردشگران در روسیه، از مهمترین اخبار شامگاهی دهم شهریور مجله خانواده بودند.

به گزارش مجله خانواده، شامگاه شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ خبرنگاران مجله خانواده به تهیه و تولید اخباری پرداختند که در ادامه به مرور گزیده‌ای از آنها می‌پردازیم:

مشکل پرستاران‌ و گندمکاران را حل می‌کنیم

سیاسی:

مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور در اولین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود با مردم گفت: گندمکاران، پرستاران، بازنشستگان و فرهنگیان مشکل دارند. ناترازی در برق داریم. پولی که برای گندمکاران در قانون پیش بینی شده بود، ۱۲۰ همت بود که در صندوق هم این مبلغ وجود نداشت. گندم کشت شده بالای این مبلغ بود ولی تمهیداتی دیده شد تا مشکلات را حل کنیم و ان شاءالله حل خواهیم کرد.

رئیس جمهور درباره سفرهای استانی نیز گفت: سفرهای استانی را حتما آغاز خواهیم کرد؛ ولی دو مساله وجود دارد. ما بودجه را به مجلس می بریم و مجلس آن را تصویب می کند. من اگر به استان بروم و وعده دهم ولی اگر پول نباشد نتیجه چه می شود؟ پول هست که وعده می دهم یا نیست؟ نتیجه همین پروژه هایی است که کلنگ خورده و نیمه تمام است. بالای ۱ میلیون میلیارد سرمایه در پروژه های نیمه تمام وجود دارد و هیمن مقدار لازم دارد تا تمام شود. شکی نیست که باید بین مردم برویم ولی وعده ای نمی دهم که نتوانم عمل کنم.

وی افزود: باید منابع  بودجه را بر اساس عدالت و عقب ماندگی تقسیم کنیم. باید ببینیم چقدر پول داریم و سپس سهم مناطق محروم را مشخص کنیم. ما بودجه را در اختیار استان قرار دهیم و مسئولان استانی تصمیم بگیرند چگونه هزینه شود. نمی خواهم وعده ای به مردم بدهم که محقق نمی شود. این همه پروژه مصوب شده ولی به نتیجه نرسیده است. از نظر علمی شدنی نیست که من هم این راه را بروم.  این کار منطق ندارد. من با مردم خواهم بود و نوکر مردم هستیم و دلم می خواهد بین مردم باشم الان اینکه از من محافظت می کنند برای من سخت است و در عذابم. ما با مردم بودیم و با آنها زندگی کرده ایم. اینکه بین مردم باشیم خیلی بیشتر عشق می کنیم تا در یک فضای تر و تمیز و کلی محافظ وجود داشته باشد. تلاش می کنیم با تمام وجود برای مردم کار کنیم. ما صادقانه در خدمت مردم هستیم. اگر شما از ما عدم صداقت دیدید، بدون واهمه در مقابل مردم بگویید که این وعده را دادید ولی محقق نشده است.

عارف: محدودیت‌ها در فضای مجازی هیچ اثری ندارد

محمدرضا عارف عصر امروز در مراسم تودیع و معارفه عیسی زارع‌پور و سید ستار هاشمی وزرای پیشین و فعلی ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: مقام معظم رهبری در فرمایشات اخیر خود به حکمرانی قانونی فضای مجازی اشاره داشتند. پرونده محدودیت‌ها در فضای مجازی هیچ اثری ندارد. این یک واقعیت است. این واقعیت از زمانی که فناوری‌های نوین در حال پیشرفت بود، خیلی واضح بود. تنها کاری که می‌کند افزایش هزینه مصرف‌کننده و فرارهای امنیتی ایجاد می کند. ما اشراف اطلاعاتی را یک اصل می دانیم و بی تعارف همه‌جا می گوییم.

وعده رییس‌جمهور درباره تعیین تکلیف ضوابط فضای مجازی

مسعود پزشکیان پس از گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم، در شبکه اجتماعی ایکس تصریح کرد: برای راحتی مردم ضوابط مربوط به فضای مجازی را در شورای عالی امنیت ملی و شورای عالی فضای مجازی تعیین تکلیف خواهیم کرد.

برتری هریس از ترامپ در نظرسنجی ها

جهان:

در هفته‌ای که گذشت، سه نظرسنجی معتبر از سوی «بلومبرگ/مورنینگ کانسالت» (Bloomberg News/ Morning Consult)،   «واشنگتن‌پست»  و «رویترز و موسسه ایپسوس» منتشر شد و هریک از نظرسنجی‌های مذکور، حاکی از پیشتازی باثبات و فزاینده هریس در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بودند.

در همین راستا، تارنمای تحلیلی آکسیوس در گزارش امروز خود، با استناد به هر سه نظرسنجی اشاره شده نوشت: «همزمان با پایان یافتن ماه آگوست، در مقایسه با ماه گذشته، معاون رئیس‌جمهور پیشتازی اندکی بر رئیس جمهور پیشین پیدا کرده است.

توبیخ انتظامی و هشدار قضایی/ اولین وعده پس از اولین گفت‌وگو

آکسیوس همچنین نوشت: «سه نظرسنجی منتشر شده حاکی از تغییر روند حمایت رای‌دهندگان از نامزد حزب دموکرات پس از کناره‌گیری جوی بایدن از رقابت‌ها و حمایت از هریس است.»

مفقودشدن بالگرد گردشگران در روسیه

فرماندار کامچاتکا مفقود شدن یک بالگرد با ۲۲ سرنشین را که عمدتاً گردشگر هستند تایید کرد.

پیشتر مقام‌های محلی روسیه اعلام کردند که یک بالگرد «ام‌آی-۸» با ۲۲ سرنشین که اغلب آنها گردشگر هستند، در شبه جزیره کامچاتکا واقع در خاور دور روسیه مفقود شده است.

توبیخ انتظامی و هشدار قضایی/ اولین وعده پس از اولین گفت‌وگو
محل مفقود شدن بالگرد

«ولادیمیر سولودوف» فرماندار کامچاتکا نیز ضمن تایید این خبر به خبرگزاری روسی «تاس» گفت: «بعدازظهر امروز ارتباط با بالگرد ام‌آی-۸ (Mi-۸) که ۱۹ مسافر و سه خدمه داشت، قطع شد. »

نارضایتی وزیر ارتباطات از فیلترینگ فضای مجازی

اقتصادی:

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: صریح بگویم دغدغه اصلی من احیای حکمرانی در فضای مجازی است که به حق رهبر عزیز انقلاب در دیدار چند روز قبل فرمودند که«مهم این است که در فضای مجازی، حکمرانی قانونمند وجود داشته باشد”؛ فضایی که دیگر مجازی نیست و عین واقعیت حقیقی مردم است.»

توبیخ انتظامی و هشدار قضایی/ اولین وعده پس از اولین گفت‌وگو

ستار هاشمی امروز در مراسم معارفه خود تأکید کرد: توسعه شبکه ملی اطلاعات از جمله مهم ترین برنامه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت چهاردهم است. 

وی با اشاره به اینکه فیلترینگ در وضعیت فعلی به نفع هیچکس نیست، توضیح داد:  هم حاکمیت ما را نقض کرده، هم امنیت سایبری را زیر سئوال برده، هم امنیت خانواده ها را دچار مشکل کرده، هم کسب و کارها آسیب دیدند و هم مردم ناراضی شدند. این چیزی نیست که اسناد بالادستی و رهبری انقلاب از ما خواسته بودند.

تشریح چالش های اقتصادی کشور از سوی وزیر اقتصاد

وزیر اقتصاد بیان کرد که در کشور ۱۴ چالش اقتصادی وجود دارد.

عبدالناصر همتی با اشاره به چالش‌های اقتصادی موجود گفت: آنچه طبق بررسی‌ها انجام شده نشان از وجود نزدیک به ۱۴ چالش اقتصادی در کشور دارد که چند مورد آن بسیار مهم است. به علت کسری بودجه مداومی که در بیست سال اخیر شاهد آن بودیم و نشان از خرج بیشتر دولت نسبت به درآمد آن دارد و همچنین ناترازی سیستم بانکی که به همین کسری بودجه باز می‌گردد، امروز تورم‌های بالا را تجربه می‌کنیم. متعاقب این موضوع، قدرت خرید مردم، نرخ سرمایه گذاری و نرخ پس انداز مردم کاهش یافته که برای آینده کشور مطلوب و مناسب نیست.

توبیخ ماموران نیروی انتظامی برای برخورد نامتعارف با یک معتاد متجاهر

اجتماعی:

به دنبال انتشار ویدیویی از رفتار نامناسب ماموران پلیس با فردی معتاد، مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت از توبیخ عوامل خاطی در این ماجرا خبر داد.

توبیخ انتظامی و هشدار قضایی/ اولین وعده پس از اولین گفت‌وگو

در اطلاعیه مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ که در پی انتشار این ویدیو منتشر شده، آمده است: « در راستای پاکسازی نقاط آلوده مصرف موادمخدر در معابر عمومی شهر و نارضایتی شهروندان؛ واحد گشت انتظامی در تاریخ پنجم شهریورماه ۱۴۰۳ قصد انتقال یکی از معتادان متجاهر به کمپ ترک اعتیاد را داشت که در حین انتقال، فرد متجاهر با هدف عدم انتقال به کمپ، خود را به داخل جوی آب می‌اندازد. در ادامه عوامل واحد گشت در اقدامی غیر حرفه‌ای و نامتعارف که با هدف آلوده نشدن درونِ خودرو انجام شد، قصد انتقال این فرد به صندوق عقب را داشتند.»

در پایان اطلاعیه مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت آمده است: « پلیس پایتخت عوامل وظیفه و کادر حاضر در صحنه را توبیخ کرده است. همچنین از شهروند وظیفه شناسی که ویدئو را برای پلیس ارسال کرد، تشکر و قدردانی می‌شود.»

اطفای حریق در نمایشگاه بین المللی تهران

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران، از وقوع حریق در بخشی از نمایشگاه بین‌المللی تهران خبر داد.

سید جلال ملکی درباره جزئیات این حادثه گفت: ساعت ۱۸:۲۹ عصر امروز، حادثه آتش سوزی در محوطه نمایشگاه بین المللی تهران به سامانه ۱۲۵ گزارش داده شد که هشت ایستگاه به همراه تجهیزات به محل حادثه اعزام شد. آتش‌نشانان در محل حادثه مشاهده کردند که در یک گوشه یک سوله خالی نمایشگاه، به وسعت ۴۰۰ متر، چند خودروی برقی نمایشگاه پارک شده بود که این خودروها دچار حریق شده بودند.

توبیخ انتظامی و هشدار قضایی/ اولین وعده پس از اولین گفت‌وگو
عکس تزئینی است

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران ادامه داد: از آنجایی که این خودروها دارای باطری، اسفنج و … بودند؛ حریق خیلی زود شعله ور شده بود و به سقف سوله نیز سرایت کرده بود. همچنین دود زیادی نیز از آن بلند شده و به آسمان رفته بود. خوشبختانه این حادثه مصدومی نداشت و با همکاری عوامل آتش نشانی نمایشگاه و سازمان آتش نشانی تهران، این حریق در کمتر از ۳۰ دقیقه مهار شد.

هشدار دادستان کل کشور به ضابطان قضایی

دادستان کل کشور با بیان اینکه تکرد از دستور قانونی نیرویانتظامی جرم است، تاکید کرد که هیچ ضابطی اجازه اطلاع رسانی در خصوص پرونده‌های قضایی را ندارد.

حجت‌الاسلام‌ محمد موحدی آزاد در مراسم تکریم و معارفه دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مازندران اظهار کرد: تمرد از دستور قانونی نیروی انتظامی، جرم است و دادستان‌ها و قضات وظیفه دارند به صورت کلی و مصداقی از اقدامات قانونی همه نیروهای مسلح به ویژه نیروی انتظامی حمایت کنند. البته قانون و مقررات در کشور حاکم است و در صورت بروز هرگونه تخلف طبق قانون با متخلفین نیز برخورد می‌شود.

دادستان کل کشور تصریح کرد: اطلاع رسانی پرونده قضایی به هیچ وجه با ضابط نبوده و هیچ ضابطی اجازه اطلاع رسانی در خصوص پرونده‌های قضایی را ندارد. اطلاع رسانی فقط با اجازه بازپرس پرونده امکان پذیر است و این مهم باید مدنظر ویژه همه ضابطین قرار گیرد.

صعود ایران در رده بندی پاراالمپیک

ورزشی:

در روز سوم بازی های پارالمیک ۲۰۲۴ پاریس ایران با مدال طلای ساره جوانمردی به رده هجدهم صعود کرد.

در سومین روز بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس، کاروان ایران صاحب یک مدال طلا توسط ساره جوانمردی در رشته تیراندازی شد. به این ترتیب تعداد مدال کاروان ایران به یک طلا و سه نقره رسید و به رده هجدهم جدول مدالی صعود کرد.

توبیخ انتظامی و هشدار قضایی/ اولین وعده پس از اولین گفت‌وگو

پیش از این زهرا رحیمی در پاراتکواندو، پرستو حبیبی در پرتاب کلاب دوومیدانی و ظفر ذاکر در پرتاب وزنه صاحب مدال نقره شده‌اند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا