اقتصادی

تذکر دیوان عدالت اداری به شورای رقابت در رابطه با اعلام قیمت‌ها کذب است

رئیس سابق شورای رقابت تاکید کرد که وظیفه اعلام قیمت‌ها بر عهده این شورا نیست و برخلاف برخی گفته‌ها دیوان عدالت اداری در دوره‌های قبل فعالیت شورای رقابت هیچگاه به دلیل اعلام قیمت از سوی این شورا، به آن تذکر نداده و این موضوع کذب است.

رضا شیوا در گفت‌وگو با مجله خانواده، با اشاره به صحبت‌های اخیر سخنگوی شورای رقابت مبنی بر اینکه شورای رقابت در دوره قبل به دلیل اعلام قیمت‌ها از سوی دیوان عدالت اداری تذکر گرفته است، اظهار کرد: زمانی که مرحوم پژوهان ریاست شورای رقابت را بر عهده داشت، این شورا مصوبه‌ای در رابطه با سازمان تنظیم مقررات صادر کرده بود، پس از آن این سازمان اعلام کرد که این مصوبه دستورالعمل نیست و قیمت گذاری است؛ این درحالی است که بر اساس اساسنامه شورای رقابت قیمت‌گذاری در حیطه اختیارات این شورا نیست. اما برآورد قیمت باید از دستورالعملی که صادر می‌کند شفاف باشد تا امکان برداشت‌های مختلف از آن وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: در آن زمان رای دیوان عدالت اداری این بود که شورای رقابت باید دستورالعمل تنظیم کند اما در رابطه با اعلام قیمت‌ها تذکری به شورا نداد. به طور کلی شورای رقابت هیگاه قیمتی اعلام نکرده، بلکه مرکز ملی رقابت که تشکیلاتی مستقل و زیر نظر ریاست جمهوری است و دبیرخانه شورای رقابت محسوب می‌شود می‌تواند قیمت اعلام کند که در گذشته هم اینگونه عمل کرده است.

رئیس سابق شورای رقابت تاکید کرد: بنابراین اینکه شورای رقابت در دوره‌های قبل به دلیل اعلام قیمت‌ها از دیوان عدالت اداری تذکر گرفته است، صحت ندارد و من آن را تکذیب می‌کنم.

بر اساس این گزارش، پس از آنکه شورای رقابت افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها را تصویب کرد، کشمکشی بین این شورا و وزارت صمت درمورد اینکه کدام نهاد باید قیمت‌ها را اعلام کند، ایجاد شد.

بر این اساس شب گذشته اسماعیل شجاعی، سخنگوی شورای رقابت اعلام کرد که “در سال‌های گذشته نیز، دیوان عدالت اداری این تذکر قانونی را به ما داد که شورای رقابت، مسئول اعلام قیمت خودرو نیست؛ بنابراین اگر ما قیمت اعلام کنیم، باز به همان پازل قبلی باز خواهیم گشت که چرا شورای رقابت قیمت اعلام می‌کند؟ ما دستورالعمل قیمت را ارائه کردیم و به نهاد متولی که وزارت صمت است، ابلاغ کرده‌ایم”.  

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا