استان ها

۴ محور اقتصادی دولت برای سال ۱۴۰۲ اعلام شد

رئیس سازمان برنامه و بودجه با تشریح برنامه اقتصادی دولت گفت:

به گزارش گروه اقتصاد و کارآفرینی خبرگزاری آنا، سازمان برنامه و بودجه به استناد فعالان این حوزه به مناسبت گرامیداشت روز آمار و برنامه ریزی تحت عنوان حاکمیت داده ها در سامانه نوین آمار تجلیل کرد. وی در خصوص آمار گفت: امروزه آمار اهمیت ویژه ای دارد و برنامه ریزی بدون تکیه بر اطلاعات دقیق غیرممکن است.

وی با اشاره به اینکه اطلاع رسانی صحیح برای تحولات مثبت در عرصه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور ضروری است، افزود: اساس اطلاعات آمار است و آمار صحیح و تحلیل صحیح و نتیجه گیری صحیح حل می شود. مشکل کشور

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه حوزه برنامه ریزی نیازمند اطلاعات آماری است، تصریح کرد: تصمیمات درست به تحلیل درست بستگی دارد و تحلیل درست به آمار درست بستگی دارد.

رییس سازمان برنامه و بودجه نقش مرکز آمار را در تهیه بودجه و برنامه هفتم مهم دانست و بیان کرد: برای؟ شما پاسخ دادید حتما باید مرکز آمار باشد، اما آیا می توان طرحی کرد که نقش مرکز آمار را نداشته باشد؟

وی افزود: مرکز آمار دقیقاً می تواند ببیند که نقاط ضعف و قوت آن کجاست و باید با توجه به عملکرد گذشته خود در کجا تقویت شود و به بودجه 1402 و تهیه برنامه هفتم کمک شایانی می کند. داشتن این اطلاعات در کنار نقشه زمین بسیار مفید و موثر است.

میلکاظمی ادامه می دهد: برنامه های عمرانی گذشته بین 25 تا 30 درصد محقق شده است و اگر می خواهید به رشد 8 درصدی در این کشور دست یابید، نیاز به برنامه ریزی و آمار دقیق دارید.

وی با اشاره به اینکه آمار باید مبنای کار برنامه ریزی باشد، ادامه داد:

معاون رئیس جمهور گفت: منابع باید به حوزه هایی اختصاص یابد که منجر به تولید ارزش افزوده شود. اما دلیل اینکه ارزش افزوده ندارد این است که تحلیل درستی به سرمایه گذاران داده نشده و در برخی موارد ظرفیتی 10 برابر نیاز کشور ایجاد شده است.

آقای میلکاظمی افزود: باید گزارش های دقیق و دقیقی از عملکرد سرمایه گذاری به برنامه ریزان ملی و کشوری ارائه شود تا منابع هدر نرود.

وی بر این باور است که جهت گیری سرمایه گذاری بسیار مهم است و برای اینکه اشتباهات گذشته تکرار نشود، باید تحلیل کرد که منابع در کجا هزینه شده و چه دستاوردهایی در گذشته حاصل شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه برنامه ریزی دقیق بدون آمار غیر ممکن است، افزود: برنامه ریزان ملی و ایالتی باید با اطلاعات آماری آزاد باشند و به طور منظم با تحلیل های آماری آشنا باشند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه مدیران و برنامه ریزان نباید در تاریکی فعالیت کنند، افزود:

رئیس سازمان برنامه و بودجه تهیه کننده برنامه اقتصادی دولت گفت:

وی با اشاره به حجم بالای نقدینگی در کشور گفت: معاون اول رئیس جمهور، کنسرسیوم سرمایه گذاری داخلی در حوزه نفت و گاز تشکیل شده است. این کنسرسیوم 27 میلیارد دلار در حوزه نفت و گاز سرمایه گذاری خواهد کرد و این سرمایه گذاری باید به بیش از 80 میلیارد دلار برسد.

معاون رئیس جمهور بر ضرورت حرکت از بودجه محوری به محوریت برنامه تاکید کرد و افزود: مدیران باید حداقل 50 درصد از زمان خود را صرف برنامه ریزی کنند و اگر می خواهند در این مسیر حرکت کنند به اطلاعات و راهنمایی صحیح نیاز دارند.

میرکاظمی گفت: ارائه آمار باید دقیق و به روز باشد.

رئیس سازمان برنامه بودجه گفت: گذر از آمار سنتی به آمار مبتنی بر ثبت آغاز شده است و لازمه تکمیل آمارهای مبتنی بر ثبت، یکپارچه سازی سامانه ها است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه آمار اولیه ثبت نام بسیار ضروری است، افزود: این روش باعث کاهش هزینه ها و افزایش سرعت ارائه خدمات می شود.

لازم به ذکر است در ابتدای این مراسم حسینی زاده رئیس مرکز آمار ضمن ارائه گزارشی از عملکرد مرکز آمار گفت: سازمان هایی که از داده ها به درستی استفاده می کنند در عملیات خود موفق تر هستند. ”

حسین زاده با بیان اینکه آمارها در سال های اخیر به شیوه ای جدید در حال تولید است، افزود: سرشماری ثبتی نیز بر اساس همین جهت است و این پروژه ملی نیازمند همکاری، عزم و عزم ملی دولت است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا