استان ها

توسعه شبکه آب خام، زمینه‌ساز فضای سبز پایدار در تبریز

مجله خانواده/آذربایجان شرقی سرپرست سازمان سیما، منظرو فضای سبز شهرداری تبریز توسعه فضای سبز پایدار شهری را نیازمند توسعه شبکه آب خام و احداث زیرساخت‌هایی چون آبیاری شبکه‌ای و حفر چاه‌های عمیق و احداث سپتیک‌های ذخیره آب، اعلام کرد.

سیامک آسیایی با اشاره به تعداد پارک‌های موجود در سطح شهر، اظهار کرد: ۲۹۶  پارک محله‌ای و منطقه‌ای در سطح مناطق دهگانه شهر احداث شده است که از این تعداد، ۲۹۰ پارک محله‌ای و شش پارک نیز به صورت منطقه‌ای احداث شده است.

وی ادامه داد: فضای سبز شهری تبریز در محدوده و حریم در سال گذشته دو هزار و ۸۶۵ هکتار ی و شش پارک نیز بود که با توجه به پیش‌بینی احداث و توسعه فضای سبز و ۲۰ پارک محله‌ای در بودجه سال جاری، انتظار می‌رود افزایش چشمگیری داشته باشد.

 وی افزود: سرانه فضای سبز شهری تبریز در سال گذشته ۲۸/۱۶ مترمربع بوده و ۲۰ هکتار توسعه انجام شده است.

آسیایی خاطرنشان کرد: استاندارد سرانه فضای سبز شهری ۲۲ متر برای هر نفر است که با توجه به هدف‌گذاری در برنامه پنجم توسعه و  پروژه‌های توسعه‌ای فضای سبز در سال جاری، انتظار می‌رود به میزان استاندارد سرانه فضای سبز نزدیک شویم.

آسیایی در خصوص منابع محدود آبی تبریز نیز بیان کرد: کلانشهر تبریز منابع آبی محدودی دارد و  در مناطق یک، دو و پنج با مشکل تأمین آب فضای سبز روبرو هستیم و در کل 11 میلیون مترمکعب نیاز آبی فصای سبز شهری تبریز در سال است. 

وی اضافه کرد: در حال رایزنی با اداره کل آب منطقه‌ای برای بهره‌مندی از دو حلقه چاه شناسایی شده هستیم که آب آن قابل  شرب نیست.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری تبریز، خاطرنشان کرد: کل چاه‌ها و منابع آبی مورد استفاده در فضای سبز شهری تبریز  ۱۲۷ حلقه  است که ۶۰ درصد آن مربوط به چاه عمیق، هفت درصد قنات، ۲۱ درصد چاه دستی و ۱۲ درصد چاه نیمه عمیق را شامل می‌شود.

آسیایی با اشاره  به ضرورت توسعه شبکه آب خام، گفت: آبیاری ۶۰ درصد فضای سبز شهری تبریز از طریق شبکه آب خام صورت گرفته و ۴۰ درصد با تانکر و آب‌های سطحی انجام می‌گیرد.

 وی ادامه داد: طرح جامع مدیریت منابع زیرزمینی در دست اجرا بوده و در کنار آن حفر چاه‌های جذبی  نیز در بودجه مناطق دهگانه پیش‌بینی شده است.

آسیایی افزود: برنامه سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز، تبدیل آبیاری سنتی کل فضای سبز شهری به آبیاری قطره‌ای  و مه‌پاش است که مطالعات آن در دست اجرا است.

وی تشریح کرد: در حال حاضر تصفیه‌خانه فاضلاب شهری در تبریز موجود نبوده ولی اقدامات در خصوص مطالعات این پروژه در دست اجرا است.

وی ادامه داد: امیدواریم با احداث این تصفیه‌خانه  بتوانیم حداقل آب مورد نیاز بخشی  از فضای سبز شهری تبریز را تأمین  کنیم.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری تبریز خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۹ قنات در سطح مناطق دهگانه شهرداری تبریز در بحث تأمین آب فضای سبز شهری مورد استفاده قرار گیرد.

وی اظهار کرد:  در حال حاضر ۵۰ ستپیک آب در سطح مناطق دهگانه شهری احداث شده است که در تأمین آب مورد نیاز فضای سبز شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی افزود: بیشترین سپتیک‌ها در مناطقی از شهر احداث شده‌اند که در حوزه منابع زیرزمینی در آن مناطق مشکل داریم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا