استان ها

تلاش برای ساخت ۴ تا ۶ هزار مسکن کارگری در قزوین

مجله خانواده/قزوین مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین گفت: صدور پروانه‌های ساختمانی نسبت به میانگین کشوری در این استان بسیار پایین است؛ اما در تلاشیم تا چهار الی ۶ هزار مسکن کارگری در استان کلید بخورد که جزئیات آن پس از انجام مطالعات اولیه و تعیین کارفرما مطرح می‌شود.

عین‌الله کشاورز ترک عصر سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن اجتماعات اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: اداره کل کار تعاون و رفاه اجتماعی در زمره اداراتی است که بیشترین تعاملات را به صورت مستقیم با مردم دارد و در این راستا در تلاشیم تا در سال جاری عملکرد رضایت بخشی ارائه دهیم. 

وی با اشاره به شعار سال، بیان کرد: یکی از راه‌های مهار تورم، رشد تعاون و رفاه اجتماعی است بنابر این درصدد رشد تعاونی‌های جدید در حوزه‌هایی چون گردشگری هستیم در این مسیر یکی از مشکلاتی که استان با آن روبه‌رو است، نبود هتل در این استان است؛ از همین رو نیازمند تشکیل سهامی عام هتل آپارتمان هستیم. 

کشاورز ترک ادامه داد: اگر مسئولین حمایت کنند، می‌توانیم سهامی‌های عام بزرگ در قزوین را با نگاهی آینده‌نگر حفظ و تقویت کنیم ضمن اینکه یکی از انتظارات ما از مسئولین استانی در حوزه وقف است و در این مسیر در تلاشیم تا سهامی عام وقف در استان صورت‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی تعاونی سهامی عام با مشارکت افاغنه و جذب سرمایه‌گذاری خارجی از دیگر برنامه‌های ما در سال جاری است. 

این مسئول با بیان اینکه اولویت اول ما نظارت بر تعاونی‌های مسکن است، گفت: متأسفانه طی سالیان اخیر نظارت‌ها در حوزه تعاونی مسکن در استان قزوین به‌درستی صورت نگرفته است لذا در این مسیر تمامی تعاونی‌هایی که بیش از یک سال است که پروژه ساخت‌وساز در آن‌ها متوقف شده، مورد تسهیلگری قرار خواهند گرفت و دستگاه‌های نظارتی این اداره کل این الزام را برای آن‌ها به وجود می‌آورد که هرچه زودتر پروژه به روال کار بازگردد.‌ همچنین این مصوبه ابلاغ شده که تعاونی‌ها حداکثر ۲۰۰ عضو جذب کنند. 

تأسیس تعاونی مسکن خبرنگاران در دستور کار

وی عنوان کرد: تأسیس تعاونی مسکن خبرنگاران در دستور کار این اداره کل قرار گرفته و در این حوزه تمام تلاشمان را خواهیم کرد که به زودی این تعاونی در استان شکل گیرد. 

مدیر کل اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی استان قزوین معتقد است که در حوزه تعاون احجاف شده درحالی که تعاونی‌ها بازوی حمایتی اقشار متوسط جامعه هستند و استاندار قزوین موافق پیشرفت تعاونی‌ها در استان است. 

وی تصریح کرد: بالغ بر ۳۶۰۹ تعاونی داریم که ۹۱۰ تعاونی فعال در استان وجود دارد و بخشی از این تعاونی‌ها با مشکلاتی چون عدم سند مواجه هستند به‌خصوص تعاونی‌های مسکن آنلاین که در این خصوص دستگاه‌هایی چون نظام مهندسی و شهرداری‌ها همکاری لازم با این اداره کل را ندارند.

این مسئول ادامه داد: تعاونی‌های حوزه کشاورزی، تعاونی مصرف فرهنگیان و برخی تعاونی‌های حوزه دام و طیور ازجمله تعاونی‌های مطرح در سطح کشور هستند اما در حوزه تعاونی مسکن دچار ضعف‌هایی هستیم و در تلاشیم تا مشکلات آن نیز احصا و رفع گردد. 

اتاق تعاون استان باید پویا و جوان باشد 

کشاورز ترک بیان کرد: اتاق تعاون استان قزوین از تخصص خوبی برخوردار است و می‌توان با جوان‌گرایی و تخصص محوری این اتاق را تقویت کرد.

وی در ادامه به تغییر کاربری تعاونی مسکن جانبازان اشاره کرد و افزود: در سال جدید به جد پیگیر حل مشکلات اراضی آن تعاونی هستیم. تعاونی مسکن جانبازان دارای ۲ زمین در ۲ نقطه شهر است که زمین شفیع‌آباد دارای کاربری کشاورزی و زمین ولیعصر دارای کاربری اداری است اما تصمیمات گرفته شده، با نگاه تسهیلگرانه است.

مدیر کل اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی استان قزوین مطرح کرد: قزوین با رقم ۵/۸ درصد، رتبه دوم بیکاری کشور را دارد، اما با این تفاسیر در حوزه تعاون جزو ۱۰ استان مطرح کشور هستیم و معتقدیم در سال ۱۴۰۲ می‌توانیم به ارتقا و رشد هرچه بیشتر تعاونی‌ها بپردازیم.

وی‌ عنوان کرد: نسبت صدور پروانه‌های ساختمانی نسبت به میانگین کشوری در این استان بسیار پایین است و یکی از دلایل آن عدم فعالیت تعاونی‌های مسکن بوده؛ در تلاشیم تا چهار الی ۶ هزار مسکن کارگری در استان کلید بخورد که جزئیات آن پس از انجام مطالعات اولیه و تایین کارفرما مطرح می‌شود.

کشاورز ترک در ادامه افزود: در خصوص بیمه بیکاری که ماهانه بالغ بر ۲۰ میلیون تومان است تفاهم نامه‌ای با تأمین اجتماعی و شهرک صنعتی داریم. بیش از ۴ هزار نفر در استان مشمول بیمه بیکاری هستند و استان قزوین با تشکیل تشکل‌های مختلف در این حوزه جزو فعال‌ترین سازمان‌ها در سطح کشور است. 

وی بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ شرکتی داشتیم که ۹۵ درصد از کارگران آن از تبصره سختی و زیان‌آور کار استفاده کردند، در همین راستا در تلاشیم که بازرسی‌های این حوزه را تشدید کنیم تا شرکت‌ها از تخلفات این چنینی دوری کنند. 

این مسئول با بیان اینکه بحث‌های آموزشی و ارتقای سطح ایمنی شرکت‌ها از دیگر برنامه‌های این اداره کل است، تصریح کرد: متأسفانه در سال گذشته شاهد فوتی‌های ناشی از عدم ایمنی و ساده‌ترین قوانین در این استان بودیم که با تشدید نظارت‌ها در صدد کاهش تلفات ناشی از کار هستیم. در این راستا ۵۰ کارگاه به دلیل عدم رعایت قانون کار از ابتدای دولت سیزدهم به دادگاه معرفی و ارجاع شدند که منجر به دریافت جرایم و پلمب شده است.

کاهش نیروی انسانی در حوزه کارگری

وی گفت: در شهرستان البرز بالغ بر ۹۰۰ نیروی کار نیاز است و در حال حاضر با کاهش نیروی انسانی در حوزه کارگری مواجه هستیم. پیمانکاران شرکت‌های گاز، مخابرات و برق از اتباع بیگانه برای تأمین نیروی انسانی استفاده می‌کند که در این راستا نیز ورود کرده‌ایم تا این تخلفات نیز به حداقل برسد. 

کشاورز ترک با بیان اینکه تعهد اشتغال سال جاری از ۲۵ هزار نفر بیشتر است، بیان کرد: این میزان در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۶ هزار نفر بوده است؛ ضمن اینکه سامانه رصد، میزان افزایش بیمه‌شدگان و بیمه اولی ها از شاخص‌های برآورد میزان نرخ اشتغال در استان است. 

مدیر کل اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی استان قزوین در پایان گفت: رشد ۳۰۰ درصدی مجوزهای مشاغل خانگی و افزایش تسهیلات روستایی، افزایش سطح و سرانه فضای ورزشی و فرهنگی در استان از دیگر اقدامات این اداره کل بوده است. 

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا