استان ها

بیت‌کوین، انتخاب سرمایه‌گذاران خواهد بود یا تجار

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا، این محدودیت که به هارد کپ معروف است، در کد منبع بیت کوین کدگذاری شده و توسط تمامی گره های شبکه ارز دیجیتال اعمال می شود.

این ویژگی بیت کوین برای ارزش آن، هم به عنوان ارز و هم به عنوان منبع سرمایه گذاری بسیار مهم است. به دلیل عرضه محدود، بیت کوین به یک فروشگاه ارزش مانند طلا و املاک تبدیل شده است.

علاوه بر این، استخراج این ارز دیجیتال به لطف فرآیند نصف کردن، که هر چهار سال یک بار با کاهش 50 درصدی پاداش به استخراج‌کنندگان بیت‌کوین اعمال می‌شود، بسیار دشوار و در نهایت غیرممکن خواهد شد.

طرفداران صنعت کریپتوکارنسی استدلال می کنند که به دلیل عرضه محدود بیت کوین، کمبود بیت کوین وجود دارد. در نتیجه طبق قوانین اقتصادی، با افزایش تقاضا برای این ارز دیجیتال، قیمت آن نیز افزایش می یابد.

آنها بر این باورند که عرضه محدود بزرگترین ارز دیجیتال جهان آن را از تمام ارزهای فیات در جهان متمایز می کند. دلیل این امر این است که برخلاف بیت کوین، عرضه ارز فیات توسط بانک های مرکزی افزایش می یابد و در نهایت ارزش آن کاهش می یابد.

با این حال، پس از افزایش نرخ پذیرش بیت کوین در سال گذشته، برخی از منتقدان آن استدلال کردند که عرضه محدود ارز دیجیتال به این معنی است که مردم نمی توانند از بیت کوین به عنوان ارز استفاده کنند و تنها به عنوان منبع سرمایه گذاری استفاده کنند.

علاوه بر این، آنها معتقدند که مصرف کنندگان تنها در صورت وجود تورم و کاهش ارزش، حاضر به پرداخت هزینه های خود با استفاده از ارز خواهند بود. زیرا هرچه پول بیشتری در کیف خود داشته باشید، قدرت خرید کمتری خواهید داشت. از سوی دیگر، اگر مصرف کنندگان خرید نکنند، تولیدکنندگان دلیلی برای ادامه تولید ندارند.

تاکنون حدود 19 میلیون بیت کوین استخراج شده است و این مقدار توسط بلوک های استخراج هر 10 دقیقه تغییر می کند. البته هنوز راه زیادی تا استخراج تمام بیت کوین ها باقی مانده است و این روند احتمالا تا سال 2140 ادامه خواهد داشت.

زمانی که این اتفاق بیفتد، استخراج کنندگان بیت کوین دیگر نیازی به اختصاص دستگاه های پیچیده برای استخراج این ارز دیجیتال نخواهند داشت.

خود ناکاموتو پیش‌بینی کرد که وقتی بیت‌کوین به این سطح برسد، مسئولیت پاداش‌های بلوک به کارمزد تراکنش‌ها منتقل می‌شود. این ممکن است هزینه ها را افزایش دهد زیرا تراکنش های بلاک چین بیت کوین هنوز نیاز به تأیید دارند.

در نتیجه، تمرکز معامله گران و ماینرها ممکن است از استخراج بیت کوین به تسهیل تراکنش ها تغییر کند، اما بلاک چین بیت کوین به طور کلی آسیب نخواهد دید.

با ثابت ماندن تعداد بیت کوین ها و کاهش قیمت کالاها و خدمات مختلف، تقسیم پذیری به یک عامل مهم و جدایی ناپذیر برای این ارز دیجیتال تبدیل می شود.

از آنجایی که قیمت بیت کوین قابل تقسیم است، به هشت رقم اعشار مشخص می شود که همانطور که ناکاموتو گفت، همچنان به خریدهای کوچک توسط مصرف کنندگان ادامه می دهد.

علاوه بر بیت کوین، سایر ارزهای دیجیتال که حتی محدودیتی در عرضه ندارند، مانند اتریوم، از تقسیم پذیری استفاده می کنند.

هر قیمت اتریوم با 18 رقم اعشار مشخص شده است تا بتوان به راحتی از آن برای خرید دارایی ها و سایر ارزهای فیات استفاده کرد.

لطفا توجه داشته باشید که تمام این ۲۱ میلیون بیت کوین در گردش نخواهد بود. دلیل آن این است که برخی از بیت کوین های موجود به سرقت رفته اند و بسیاری از معامله گران رمز عبور خود را فراموش کرده اند و نمی توانند به بیت کوین های خود دسترسی پیدا کنند.

به عنوان مثال، ناکاموتو 1.1 میلیون دلار در کیف پول خود دارد و هرگز با آن معامله ای انجام نداده است.

از مشهورترین افرادی که رمزهای عبور کیف پول خود را فراموش کرده اند، می توان به استفن توماس و جیمز هاولز اشاره کرد که به ترتیب حدود 7001 و 7500 بیت کوین را از دست دادند.

بر اساس آمارهای موجود، تاکنون حدود 4 میلیون بیت کوین از دست رفته و هیچکس به آن دسترسی ندارد. بیت کوین های از دست رفته هرگز قابل بازیابی نیستند و کمی ارزش بیت کوین ها را در شبکه افزایش می دهد.

یکی از نگرانی‌های موجود این است که برخی از ماینرهای این ارز دیجیتال بلافاصله پس از یافتن بلوک‌ها از خودخواهی، آن‌ها را آزاد نمی‌کنند. تأثیر این گروه از ماینرها در مدلی که بیت کوین با استفاده از کارمزد تراکنش ها عمل می کند بیشتر است. در مدل فعلی، همه بلاک ها دارای ارزش یکسانی هستند، اما در مدل کارمزد تراکنش، ماینرهای خودخواه می توانند بلاک های خود را مدت طولانی تری نگه دارند و با فروش آنها در آینده، درآمد بیشتری کسب کنند.

به عبارت دیگر، اگر کارمزد تراکنش تنها مشوق ماینرهای آینده بیت کوین باشد، چنین ماینرهایی بیشتر از کسانی که به نفع شبکه کار می کنند، درآمد خواهند داشت.

نگرانی بعدی این است که به جای گسترش زنجیره قبلی و کسب پاداش، ماینرهای جدید تصمیم گرفتند آن را فورک کنند و جوایز بیشتری کسب کنند.

اگر ماینرهای بیشتری به این روش روی بیاورند، شبکه بیت کوین احتمالا با حمله 51 درصدی مواجه خواهد شد.

در یک بلاک چین با فورک های متعدد و بدون ماینرهای یکپارچه، قدرت استخراج هکرها می تواند از ماینرها فراتر رفته و به 51 درصد برسد.

با این حال، کسانی که این مقاله را می خوانند احتمالاً تکمیل استخراج بیت کوین را نخواهند دید و تنها معامله گران و شرکت های آینده در صنعت ارزهای دیجیتال تأثیر آن را احساس خواهند کرد.

لازم به ذکر است که عوامل مختلفی از جمله وضعیت بازار ارزهای دیجیتال، نحوه تنظیم این صنعت، وضعیت اقتصاد جهانی، میزان استقبال مردم از بیت کوین و… نیز بر این موضوع تاثیرگذار است.

منبع: عصر اقتصاد

انتهای پیام/4129/

دکمه بازگشت به بالا