استان ها

آمریکا؛ جنگی تمام عیار در شرایطی نابرابر/ رقابتی خارج از چارچوب والیبال و روح ورزش

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، لیگ ملت‌های والیبال سال ۲۰۲۳ در گروه مردان از ۱۶ خردادماه با حضور ۱۶ تیم آغاز شده است و تیم ملی والیبال ایران پنجمین حضور خود را در این رقابت‌ها تجربه می‌کند.

هفته دوم لیگ ملت‌ها به میزبانی روتردام هلند و اورلئان در فرانسه از ۳۰ خرداد تا ۴ تیرماه پیگیری می‌شود که در چهارمین روز این هفته ۶ دیدار برگزار خواهد و تیم ملی والیبال ایران به مصاف آمریکا می‌رود.

ایران و آمریکا در هفته دوم لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۳ در شهر روتردام هلند در حالی به مصاف هم خواهند رفت که تیم ملی والیبال کشورمان از داشتن دکتر و ماساژرو خود به علت عدم صدور روادید شینگن ازسوی هلندی‌ها محروم است. از طرفی هم نبود بازیکنان جوان و باتجربه‌ای مانند میلاد عبادی‌پور قدرت تیمی ایران را در پست دریافت کننده کاهش داده است و دست کادر فنی را برای پیاده‌سازی تاکتیک‌های مختلف محدود می‌کند.

ایران و آمریکا ۲ حریف سرسخت در حالی ساعت ۱۸ روز جمعه دوم تیرماه به وقت تهران به مصاف هم خواهند رفت که عدم صدور روادید تیم ایران ازسوی آمریکایی‌ها برای حضور در هفته سوم لیگ ملت‌ها، تمرکز تیم ایران در خصوص احتمال حضور نیافتن در این هفته و بی نتیجه بودن تلاش مردان والیبال ایران برای صعود به فینال این رقابت‌ها را برهم می‌زند.

این درحالیست که فدراسیون جهانی والیبال ضمن همدردی و ابراز نگرانی با فدراسیون والیبال ایران از عدم همکاری کنسولگری آمریکا در آنکارا ابراز گلایه کرده و روشن نبودن تکلیف روادید ایران برای هفته سوم لیگ ملت‌ها، برنامه آماده‌سازی تیم ایران را در هفته‌های دوم و سوم را نیز برهم زده است و هر لحظه احتمال تغییر برنامه تیم از یک هفته قبل از لیگ ملت‌ها تا کنون وجود دارد.

همچنین نبود دو بازیکن اصلی ایران به نام‌های امین اسماعیل‌نژاد و آرمان صالحی در هفته سوم در آناهایم به دلیل ثبت نشدن مدارک برای صدور روادید ازسوی آمریکایی‌ها، دلیل دیگری بر وجود جنگ روانی آمریکا علیه ایران و در خارج از زمین والیبال و روح ورزش است که می‌بایست عاری از بازی‌های سیاسی و سیاست باشد.

تیم ملی والیبال ایران روز جمعه دوم تیرماه برای بیست‌ویکمین بار در طول تاریخ مقابل آمریکا قرار خواهد گرفت تا برای هفتمین پیروزی مقابل این تیم تلاش کند چرا که از مجموع ۲۰ مسابقه در رویداد‌های بین‌المللی مختلف ۱۴ بُرد سهم آمریکایی‌ها بوده است.

در لیگ ملت‌ها نیز دو تیم چهار دیدار داشتند که تمام آ‌ن‌ها در سه ست به پایان رسیده و در دو دیدار ایران برنده مسابقه بوده است و در دو مسابقه دیگر آمریکایی‌ها پیروز میدان شده اند.

ایگور کولاکوییچ، ولادیمیر آلکنو و بهروز عطایی هدایت تیم ملی ایران در چهار دیدار لیگ ملت‌ها را برعهده داشتند و در این فهرست تنها ایگور در شکست آمریکا موفق نبوده است. بهروز عطایی در تلاش برای کسب دومین پیروزی کارنامه کاری خود مقابل آمریکاست و در صورت بُرد ملی‌پوشان کشورمان مقابل حریف سومین پیروزی در لیگ ملت‌ها و هفتمین بُرد در طول تاریخ مقابل آمریکا در رزومه جدال‌های دو تیم برای ایران به ثبت خواهد رسید.

سرمربی تیم ملی الیبال ایران در خصوص دیدار روز جمعه مقابل آمریکا معتقد است که تیم آمریکا با تمام قوا به این رقابت‌ها آمده و عملکرد آن‌ها تا اینجا عالی بوده است.

بهروز عطایی تاکید کرد: تقابل با تیم آمریکا همواره دشوار است و سعی می‌کنیم اشتباهات را کاهش دهیم تا این شانس را داشته باشیم که مقابل آمریکا به نتیجه خوبی برسیم.

تیم ملی والیبال آمریکا در پایان دومین روز هفته دوم لیگ ملت‌ها با ۳۴۸.۴۴ امتیاز در رده پنجم رنکینگ جهانی قرار دارد و ایران با ۲۵۱.۱۶ در جایگاه یازدهم جای گرفته است.

آمریکای‌ها در پایان روز دوم هفته دوم لیگ ملت‌ها با پنج بُرد و ۱۵ امتیاز در رتبه دوم جدول این رقابت‌ها قرار گرفتند و ایران با دو بُرد و هفت امتیاز در جایگاه نهم قرار دارد.

از بین ۱۴ بازیکن معرفی شده ایران برای هفته دوم لیگ‌ملت‌ها سید محمد موسوی، محمدرضا حضرت‌پور، امین اسماعیل‌نژاد، مرتضی شریفی، محمدطاهر وادی، آرمان صالحی، امیرحسین اسفندیار، مهدی جلوه، جواد کریمی و میثم صالحی بازیکنانی هستند که تجربه بازی مقابل تیم ملی آمریکا در لیگ ملت‌ها را در کارنامه خود دارند و شهروز همایونفرمنش، محمد ولی‌زاده، علی حاجی‌پور و پوریا حسین خانزاده برای نخستین بار مقابل این تیم در این رقابت‌ها قرار خواهند گرفت.

امین اسماعیل‌نژاد با کسب ۲۰ امتیاز برابر آمریکایی‌ها یکی از مهره‌های خطرناک تیم ایران محسوب می‌شود که جان اسپرا مسلما تدابیری برای مهار این بازیکن خواهد داشت. توری دیفالکو هم در دیدار دو تیم در لیگ ملت‌ها ۲۰۲۲ موفق به کسب ۱۳ امتیاز برای آمریکا شد که از این جهت قطعا در آنالیز مورد توجه کادر فنی ایران خواهد بود.

جیک هانس، مکسول هولت، متئو اندرسون، تیلور آوریل، توری دیفالکو، آرون راسل، جفری جندریک، کایل داگوستینو، میکا کریستینسون، جوشا توآنیگا، توماس جائشکه، دیوید اسمیت، اریک شوجی و کودی کسل ۱۴ بازیکن آمریکا در هفته دوم لیگ ملت‌ها به سرمربیگری جان اسپرا را تشکیل می‌دهند.

زمان و نتایج دیدار‌های رسمی ایران با آمریکا از آغاز تاکنون به قرار زیر است:

۱۹۷۰ (قهرمانی جهان): ایران (۲) – آمریکا (۳)

۲۰۰۶ (قهرمانی جهان): ایران (صفر) – آمریکا (۳)

۲۰۱۱ (جام جهانی): ایران (صفر) – آمریکا (۳)

۲۰۱۳ (جام قهرمانان): ایران (۳) – آمریکا (۲)

۲۰۱۴ (لیگ جهانی): ایران (صفر) – آمریکا (۳)

۲۰۱۴ (قهرمانی جهان): ایران (۳) – آمریکا (۲)

۲۰۱۵ (لیگ جهانی): ایران (یک) – آمریکا (۳)

۲۰۱۵ (لیگ جهانی): ایران (یک) – آمریکا (۳)

۲۰۱۵ (لیگ جهانی): ایران (۳) – آمریکا (صفر)

۲۰۱۵ (لیگ جهانی): ایران (۳) – آمریکا (صفر)

۲۰۱۵ (جام جهانی): ایران (یک) – آمریکا (۳)

۲۰۱۶ (لیگ جهانی): ایران (یک) – آمریکا (۳)

۲۰۱۷ (لیگ جهانی): ایران (صفر) – آمریکا (۳)

۲۰۱۷ (جام قهرمانان): ایران (۳) – آمریکا (۲)

۲۰۱۸ (لیگ ملت‌ها): ایران (صفر) – آمریکا (۳)

۲۰۱۸ (قهرمانی جهان): ایران (صفر) – آمریکا (۳)

۲۰۱۹ (لیگ ملت‌ها): ایران (صفر) – آمریکا (۳)

۲۰۱۹ (جام جهانی): ایران (یک) – آمریکا (۳)

۲۰۲۱ (لیگ ملت‌ها): ایران (۳) – آمریکا (صفر)

۲۰۲۲ (لیگ ملت‌ها): ایران (۳) – آمریکا (صفر)

دکمه بازگشت به بالا