هوش اقتصادی کودک

تا الان از خودتان پرسیده اید چرا دو پسر عمو که در شرایط مالی یکسانی رشد کرده اند، در جوانی و بزرگسالی شرایط اقتصادی کاملا متفاوتی دارند؟ چرا بعضی ها از نوجوانی می توانند به مرور کسب درآمدشان را شروع کنند و بعضی دیگر حتی در اواخر دهه سوم زندگی هم شرایط نامناسبی از لحاظ درآمدی دارند؟ اگر اینها هم سوال شماست، باید بگویم که هوش مالی کودکان در رقم زدن زندگی اقتصادی آینده آنها تاثیر زیادی دارد. در واقع بخشی اعظمی از موفقیت ما انسان ها، به این ربط دارد که هوش مالی مان در کودکی چقدر و چطور رشد کرده است؟

اقتصاد | کودک | هوش اقتصادی

هوش مالی چیست؟ منظور از هوش مالی کودکان چیست؟

در مقاله هوش مالی چیست به طور دقیق در مورد این مفهوم صحبت کردیم. اما به طور خلاصه هوش مالی یا Financial IQ به معنی “شم اقتصادی” یا توانایی انسان در گرفتن تصمیم های اقتصادی است که بتواند در مرحله از ثروت او محافظت کرده و سپس باعث افزایش آن شود. در واقع فردی که هوش مالی بالایی دارد، در زمان بحران های مالی، در شرایط اقتصادی نامناسب، در زمان خرید، سرمایه گذاری و… تصمیماتی باکیفیتِ بالاتر از دیگران می گیرد. لباس زنبوری طراحی کاملا فانتزی و جذابی دارد.

اهمیت تقویت هوش مالی کودکان چیست؟

بدیهی است که مسائل مالی در دنیای امروز از چه اهمیت بالایی برخوردار است. تقریباً اغلب مشکلات با پول قابل حل شدن است. همه والدین هم مسائل مالی و آینده فرزندانشان، جزء مهم ترین دغدغه هایشان است.

از طرف دیگر، هیچ پدر و مادری نمی توانند تا آخر عمر، در کنار فرزندانشان باقی بمانند. به همین دلایل است که تقویت هوش مالی در کودکان اهمیت بسیار زیادی می یابد. اگر کودکی در همان ابتدای زندگی خود مسائل مالی را درک و نحوه مدیریت آن را یاد بگیرد، در تمام طول زندگی و در شرایط مختلف نیز موفق خواهد بود. نکات مهمی برای تقویت و افزایش هوش مالی کودکان وجود دارد که سعی کرده ایم در این مقاله به آن بپردازیم.

تقویت هوش مالی کودکان چطور امکان پذیر است؟

مدت زمان زیادی نیست که واژه هوش مالی در سطح دنیا استفاده می شود. بنابراین نمی توانیم بگوییم هر انسانی که امروز تصمیمات اقتصادی خوبی دارد، به این دلیل است که والدینش به طور برنامه ریزی شده هوش مالی اش را افزایش داده اند. پس چطور بعضی کودکان هوش مالی بالایی دارند و این هوش را با خود به بزرگسالی می برند؟

اینجا می توانیم به این نظریه روانشناسی نگاه کنیم که می گوید: هر فردی در زندگی اش، یا رفتار مشابه رفتار والدینش را دارد یا رفتاری دقیقا متضاد با آن را.

بنابراین می توان گفت خیلی از افرادی که هوش مالی بالایی دارند، در واقع در خانواده هایی بزرگ شده اند که هوش مالی بالایی داشته و اغلب رفتارهای شان، الگویی از رفتار والدین شان است. لباس روباه قرمز با فلوت توجه هر کودکی را به خود جلب می کند

پس تا اینجا فهمیدیم که هوش مالی کودکان صرفا با آموزش اصولی رشد نمی کند و بعضی کودکان آنقدر خوش شانس هستند که این هوش را از والدین به طور خودکار یاد بگیرند. البته که همان کودکان هم قطعا به دلیل غیر اصولی و بی برنامه بودن یادگیری شان، در بخش هایی از زندگی مالی با مشکلاتی روبرو می شوند.

پس بهترین راهکار چیست؟ بهترین راهکارها برای افزایش هوش مالی کودکان، 2 مورد است:

  • ابتدا اینکه خودمان هوش مالی داشته باشیم تا کودکان با الگو قراردادن ما، تصمیمات مالی مناسبی بگیرند،
  • دوم اینکه بتوانیم به شکل اصولی هوش مالی را به کودکان آموزش بدهیم.

در ادامه چندین راهکار که بتوانید به کمک شان به شکل اصولی هوش مالی کودکان تان را تقویت کنید، به شما معرفی می کنم.

یادگیری آموزش هوش مالی به کودکان مناسب چه کسانی است؟

آیا یادگیری هوش مالی فقط برای کودکان خانواده های فقیر خوب است؟ این پرسشی است که شاید برای شما هم ایجاده شده باشد که این آموزش ها مناسب چه کسانی بوده و چه کاربردی برای کودک خواهد داشت؟

خانواده ها با دیدگاه های مختلف در طبقات اجتماعی گوناگون به آموزش یا خودداری از آموزش می پردازند. در شرح این دیدگاه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

خانواده های ثروتمند:

  • 1- از کودکی به فرزندشان آموزش هایی در خصوص سواد استفاده از پول و تکنیک های هوش مالی می دهند زیرا براین باورند که کودک از ابتدا لازم است بداند پول چیست و چطور کار می کند.
  • 2- به کودک خود آموزش نمی دهند زیرا تصور می کنند فرزندشان به نصایح آنها بی توجه است.
  • 3- گروه سوم از خانواده های ثروتمند تصور می کنند که به این دلیل که شرایط مالی خوبی دارند، نیازی نیست به فرزندشان آموزشی در مورد رازهای ثروتمند شدن بدهند، غافل از اینکه فرزند نا آگاه و بدون بهره از هوش مالی، می تواند تمام اندوخته والدین خود را بر باد دهد.
  • 4- به فرزندشان آموزش نمی دهند زیرا بر این باورند که او باید یک ثروتمند خود ساخته باشد که بدون کمک کسی روی پای خودش بایستد.

خانواده های فقیر و متوسط:

1- گروهی از این خانواده ها خودشان هم می دانند که علم کافی در این زمینه ندارند و ترجیح می دهند در مورد آموزش هوش مالی به کودکان، صحبتی نکنند و تلاشی هم برای یادگیری و  آموزش  نمی کنند.

2- گروهی دیگر افکار و عقاید نادرست خود در مورد پول را به فرزندانشان آموزش می دهند و در نهایت کودک به احتمال زیاد، زندگی شبیه به زندگی والدینش خواهد داشت.

3- گروهی از خانواده پی به این مسئله برده اند که یک جای راه را اشتباه رفته اند و به همین دلیل است که هرگز ثروتمند نشده اند، به همین دلیل تصمیم می گیرند از دوره های آموزش هوش مالی استفاده کنند و از طریق آشنایی با تکنیک های هوش مالی به زبان ساده، آموزش هوش مالی را به کودکان خود انتقال دهند. این گروه می توانند شرایط زندگی خود را با افزایش درآمد بهبود ببخشند و افکار ریشه ای در کودکان خود را به درستی شکل دهند.

3- گروهی از خانواده پی به این مسئله برده اند که یک جای راه را اشتباه رفته اند و به همین دلیل است که هرگز ثروتمند نشده اند، به همین دلیل تصمیم می گیرند از دوره های آموزش هوش مالی استفاده کنند و از طریق آشنایی با تکنیک های هوش مالی به زبان ساده، آموزش هوش مالی را به کودکان خود انتقال دهند. این گروه می توانند شرایط زندگی خود را با افزایش درآمد بهبود ببخشند و افکار ریشه ای در کودکان خود را به درستی شکل دهند.

بازی هوش مالی کودکان

مونوپولی معروف ترین بازی هوش مالی کودکان است که توسط رابرت کیوساکی، ثروتمند خودساخته آمریکایی طراحی شده است. بازی مونوپولی، یک بازی معروف در علم اقتصاد برای آشنایی با شیوه های سرمایه داری نیز محسوب می شود. کودکان و بزرگسالان می توانند در محیط بازی مونوپولی، قدرت تاثیر پول، نقش سرمایه، بدهی و … را به خوبی درک کنند. لباس السا جدید مجلسی و شیک، دارای سایز بندی کامل است به همین خاطر امکان انتخاب سایز مناسب برای همه وجود دارد

دکمه بازگشت به بالا