نگهداری از نهال گردو فرنور

نهال گردو فرنور یکی از پرمغزترین و خوش طعم ترین انواع نهال های گردو است. به دلیل پرتقاضا بودن محصول این نهال گردو در بازار، باغداران زیادی به خرید این نهال و کاشت آن در باغ گردوی خود علاقه دارند. میوه این نهال گردو از پوستی کاغذی و مغذی درشت برخوردار بوده و حدود 60 درصد چربی دارد. به همین دلیل کاشت و فروش آن می تواند سود زیادی برای باغداران به همراه داشته باشد.اگر شما هم قصد دارید روی این نهال سرمایه گذاری کنید، باید به طور کامل با مزایا و معایب آن آشنا باشید و بی گدار به آب نزنید.

ارتفاع درخت گردو فرنور | باردهی گردو فرنور | تشخیص نهال گردو فرنور

آشنایی کلی با نهال گردو فرنور

نهال گردو فرنور یکی از ارقام محبوب درختان گردو است که خواستگاه اصلی آن به کشور فرانسه بر می گردد. این رقم از گردو، به عنوان یک شناخته می شود و در دسته نهال های پیوندی قرار می گیرد. با توجه به اینکه کاشت این رقم از نهال گردو، صرفه اقتصادی زیادی دارد، بسیاری از باغداران به خرید و کاشت آن علاقه دارند.

عمر مفید گردوی فرنور، حداقل صد سال است. البته با نگهداری درست، می توان بیشتر از صد سال هم از مزایای این درخت بهره مند شد. در ادامه نحوه نگهداری از این درخت را به شما توضیح خواهیم داد.

روش نگهداری از نهال گردو فرنور

همانطور که در بخش قبل هم گفتیم، در صورت کاشت نهال فرنور در خاک مناسب، آبیاری به موقع و هرس کردن اصولی این درخت، می توان تا سال های طولانی محصولات با کیفیت این درخت را برداشت نمایید. نحوه نگهداری درست و اصولی از این رقم گردو به صورت زیر است:

  • آبیاری: درخت گردوی فرنور به آبیاری درست حساس است و شما باید آن را به صورت منظم و دقیق آبیاری کنید. به همین دلیل بهتر است سیستم آبیاری قطره ای را برای سیراب کردن این درخت در نظر بگیرید. روش دیمی چندان هم برای درخت گردو فرنور پاسخگو نیست و ممکن است به آن آسیب بزند.
  • خاک: برخلاف اکثر ارقام دیگر درخت گردو، رقم فرنور نمی تواند در خاکی با اسیدیته بالا رشد کند. در عوض شما باید این درخت را در خاکی با اسیدیته 6 یا 7 که به عنوان خاک خنثی شناخته می شود، بکارید.
  • هرس کردن: این درخت به هرس کردن دقیق شاخه های اضافی هم نیاز دارد. به طوری که در هر سال، دوبار باید این درخت ها را هرس کنید. اگر این کار به صورت اصولی انجام نشود، ممکن است درخت خود را از دست دهید. از همین رو شما حتماً باید برای هرس کردن این درخت، با افراد ماهر در این زمینه مشورت کنید. کارشناسان ما در هر لحظه آماده پاسخگویی و کمک کردن به شما عزیزان هستند.

حال که یک شناخت کلی از نهال گردو فرنور به دست آوردید، وقت آن رسیده تا با مزایا و معایب این نوع نهال گردو آشنا شوید. در ادامه شما را با مزایا و معایب آن آشنا خواهیم کرد.

مزایای درخت گردوی فرنور

اگر درخت گردو فرنور را برای کاشت در باغ خود انتخاب کنید، باید بدانید که در این صورت این درخت مزایای زیر را در اختیار شما قرار می دهد:

طولانی بودن عمر مفید گردو فرنور

همانطور که در بخش های قبلی هم اشاره کردیم، گردوی فرنور عمر مفید طولانی تری نسبت به اکثر ارقام دیگر دارد و شما تا سال های طولانی می توانید از محصول این درخت استفاده کنید. حتی اگر باغ گردوی خود را با این نهال احداث کرده باشید، آن را برای نسل بعدی خود هم به یادگار خواهید گذاشت.

به ثمر رسیدن سریع

نهال گردو فرنور معمولاً در سال دوم کاشت خود به بار می نشیند. البته در اوایل باردهی این رقم، نمی توانید محصول زیادی از آن برداشت کنید و باید تا رسیدن به بلوغ درخت صبر داشته باشید. بعد از آن می توانید بیشترین برداشت را از محصولات درخت خود داشته باشید.

بالا بودن حجم باردهی

این رغم علاوه بر اینکه خیلی زود به بار می نشیند، حجم محصول دهی بالایی هم دارد. شما می توانید از هر هکتار باغ گردوی فرنور خود، نزدیک به 8 تن میوه برداشت نمایید.

میوه مرغوب و با کیفیت

گردوی فرنور جزو بهترین و مرغوب ترین گردوهای بازار است. این گردو مغز درشت و پوست کاغذی و نازکی دارد. مغز آن هم به رنگ سفید است و خیلی راحت از پوست جدا می شود. همچنین این گردو، درصد چربی بالایی هم دارد. این میزان چربی بسته به نحوه نگهداری از درخت، ممکن است بین 12 تا 57 درصد باشد. به همین دلیل اکثر مردم از این گردو برای غذاها و سالادهای خود استفاده می کنند.

مقاومت بالا نسبت به حمله آفات و بیماری ها

نهال گردو فرنور جزو مقاوم ترین ارقام نهال گردو نسبت به انواع بیماری ها و آفات مختلف است. درختان باغ شما ممکن است به هر دلیلی مورد حمله آفات قرار بگیرند یا بیمار شوند. در این شرایط، رقم فرنور نسبت به ارقام دیگر، مقاومت بیشتری نشان می دهد و دیرتر از پا می افتد. البته این موضوع باعث نمی شود که شما در نگهداری از درخت خود بی خیال باشید؛ بلکه همواره باید از نفوذ آفات و بیماری های مختلف در باغتان جلوگیری کنید.

معایب درخت گردو فرنور

بدون شک مزایای درخت گردو فرنور به قدری زیاد است که باعث شده این رقم گردو تا این اندازه در میان باغداران محبوب باشد. اما اگر قصد احداث باغ تجاری و کاشت این رقم در باغ خود را دارید، لازم است با معایب و نقاط ضعف آن هم آشنا باشید تا بتوانید تصمیم درست تر و عاقلانه تری بگیرید. برخی از مهمترین معایب درخت گردو فرنور عبارتند از:

رشد در محیط کوهستانی و سردسیر

بهترین محل برای کاشت درخت گردو فرنور، مناطق کوهستانی و سردسیر است. متاسفانه کسانی که در نقاط گرمسیری زندگی می کنند، نمی توانند از وجود این درخت پرثمر در باغ خود بهره مند شوند.

حساسیت نسبت به آبیاری

همانطور که در بخش های قبلی هم اشاره شد، این گردو نسبت به ابیاری حساس است و اگر کمی در آبیاری آن غفلت کنید، دچار تنش شده و خراب می شود.

ارتفاع زیاد

درخت گردو فرنور گاهی اوقات تا ارتفاع 6 متر هم رشد می کند. در این صورت، برداشت محصول از شاخه های بالایی برای شما سخت خواهد بود. البته شما می توانید با هرس کردن به موقع و درست این درخت، از چنین مشکلی جلوگیری کنید.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم شما را با ویژگی ها، مزایا و معایب نهال گردو فرنور آشنا کنیم. اگر فکر می کنید که این رقم از نهال گردو برای کاشت در منطقه جغرافیایی محل زندگی شما مناسب است و می توانید نیازهای آن را برطرف کنید، پیشنهاد می کنیم تردید را کنار بگذارید و هرچه سریعتر این نهال را خریداری نمایید؛ چرا که با این کار، سود زیادی را برای خود رقم خواهید زد.

بهترین راه برای خرید نهال گردو فرنور یا ارقام دیگر نهال های گردو و سایر نهال های میوه، می توانید با کارشناسان نهالستان نهالوند تماس گرفته یا از طریق بخش خرید سایت، این محصول را به صورت اینترنتی خریداری کنید.

نهالستان مجوزدار و معتبر نهالوند، بزرگترین نهالستان کشور است که در زمینه فعالیت دارد. شما می توانید تمام نهال های مورد نیاز خود را به صورت شناسنامه دار و همراه با کارت سلامت و گواهی قرنطینه از این نهالستان خریداری کنینهال گردو فرنور پیوندی در نهالستان گردو، یکی از با کیفیت ترین‌ها نهال گردو فرنور پیوندی است؛ این نهال اولین بار در کشور فرانسه تولید شد و عمر زیادی از پیدایش آن نمی‌گذرد.

این نوع نهال از بهترین گردو است. مزیت ها و ویژگی های بسیار خوبی که دارد، باعث شده نسبت به سایر نهال ها از محبوبیت بالایی برخوردار باشد؛ مانند شکوفه دادن خیلی دیرگل نهال گردو، باردهی بالا، و میزان مقاومت بسیار خوب آن در برابر عوامل جانبی (مانند باد و سرمای زیاد)، بزرگ بودن گردوها، کیفیت بسیار خوب، پوست نیمه کاغذی، مغزهای بسیار درشت و با رنگ روشن، برداشت آسان و انبار راحت، از برجسته ترین خصیصه های این نوع است. خرید نهال گردو فرنور فرانسوی هم مطلبی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

خصوصیات نهال گردو فرنور پیوندی

در بحث خصوصیات نهال گردو فرنور پیوندی باید بگوییم این نهال و درخت بالغ آن، دارای یکی از برترین گردو ها هستند. پوست این نوع گردو تقریبا کاغذی است و حالت برجسته‌ای دارد. طعم گردوی این نهال بسیار پر چرب و عالی است و به همین علت یکی از گران ترین گردو در آجیل های مختلف یا حتی به صورت جداگانه است.

قیمت نهال گردو فرنور پیوندی دارای نوعی از مغز گردوست که با طعمی بسیار پر چرب و پر مغز از معدود گردو های پوست کاغذی دارای کیفیت بسیار بالاست. علیرغم تابش نور آفتاب مستقیم و ضخامت متوسط پوست گردو، این مدل قادر به حفظ رنگ روشن و کیفیت بالا و ظاهر بسیار لوکس مغز خود نسبت به اقلام دیگری از قبیل فراکت، فرنت، چندلر و دیگر انواع گردو است.از خصوصیات منحصر به فرد بهترین نهال گردو فرنور پیوندی یا درخت بالغ آن، درصد بالای باردهی در ساقه های فرعی است که به حدود 50 درصد هر ساقه نیز می‌رسد.

مشخصات درخت گردو فرنور

از مشخصات درخت گردو فرنور فرانسوی میتوان به محصول بالای آن اشاره کرد؛ به طور معمول در هر هکتار میتوان 1 تن از این محصول را در سن۳ تا ۴ سالگی و 7 تا 8 تن در زمان بلوغ درخت، محصول برداشت کرد. انواع گردو فرنور پیوندی ایران (اصالت آن همانطور که گفتیم به فرانسه برمیگردد)، گردویی با پوستی کاغذی و از بهترین انواع فعلی گردو در جهان است. بهتر است در ادامه‌ی این مطلب، به بررسی مشخصات متفاوت درخت گردو فرنور خوشه ای پیوندی بپردازیم و نکات مهمی را در بحث نگهداری این نهال بیان کنیم.

فاصله کاشت نهال گردو

در خصوص بهترین فاصله کاشت نهال گردو فرنور باید نکات مهمی را بیان کنیم؛ تجربه نشان داده است که بهترین فاصله کاشت نهال گردو فرنور پیوندی، ۶در ۶متر است. این طرح باعث میشود که درختان در کمترین و بهینه ترین حالت از یکدیگر قرار گیرند. البته برای بحث گرده افشانی، باید گرده افشان فرنت را به ازای هر 10 درخت در میان درختان فرنور کاشت تا از اثرات مثبت آن بهره برده شود و همچنین با توجه به نوع این درخت، میزان گرده افشانی و در نهایت باردهی درخت را تا حد ممکن بالا ببرد. به یاد داشته باشید که این گرده افشان باید در بخش اصلی و در ردیف درختان کاشته شود.

خاستگاه گردو فرنور پیوندی

نهال درخت فرنور پیوندی فرانسه، همانطور که از اسمش پیداست از کشور فرانسه به دیگر جاهای دنیا صادر شده و کشور فرانسه سازنده این نوع نهال است.

درصد چربی گردو فرنور پیوندی

از دیگر خصوصیات بهترین نژاد نهال گردو فرنور پیوندی، دسته بندی آن به چهار نوع با چربی متفاوت است. این محصول در طبقه بندی 1 تا 4 ، دسته بندی می گردد که چربی دسته اول حدود 12 درصد مغز گردو، در دسته دوم میزان آن به 20 درصد، دسته سوم دارای 49 درصد و در نهایت در دسته چهارم مغز گردو حداقل 51 و حداکثر 57 درصد چربی دارد.

حداکثر ارتفاع درخت گردو فرنور پیوندی

قبل از بیان حداکثر ارتفاع بهترین نهال گردو فرنور پیوندی باید نکته‌ای مهم را بیان کنیم؛ هنگام خرید نهال گردو فرنور پیوندی فرانسوی باید بدانید که تجربه نشان داده، که بهتر است نهال گردو فرنور را هنگامی تهیه نمود که میان 50 تا 100 سانتی متر ارتفاع داشته باشد. میزان ارتفاع نهایی آن با توجه به اقلیم و نوع خاک هر کشور، متفاوت است. اما به طور میانگین ارتفاع درخت بالغ آن، تا 6 متر نیز به ثبت رسیده است. خوب است بدانید که نهال گردو خوشه ای فرنور به صورت نیمه عمودی رشد میکند.

تحمل خشکی درخت گردو فرنور پیوندی

در بحث تحمل خشکی نهال گردو فرنور پیوندی باید بگوییم که این نهال، حداقل هذ ۱۰ روز یکبار و حداکثر 20 روز  یکبار آبیاری شود و تحمل خشکی بیشتری را ندارد.

 

 

دکمه بازگشت به بالا