نحوه ساخت دریچه اسلوت

نحوه ساخت دریچه اسلوت به چه صورت است؟

از دریچه اسلوت در ساختار سیستم تهویه مطبوع هم برای خروج هوا از کانال هوای خروجی و هم برای مکش هوای برگشتی استفاده می‌شود. طراحی دریچه اسلوت به گونه‌ای است که جریان هوا را به محیط تزریق می‌کند و یا آن را به صورت دلپذیر و مطبوع از محیط به داخل می‌کشد. جریان هوای دریچه اسلوت تنظیم شده و برای محیط نامحسوس است و در واقع خروجی هوای دریچه اسلوت به طور مستقیم به پلنوم نصب شده در پشت دریچه اسلوت بستگی دارد.

از آنجایی که هوای داخل پلنوم به طور یکنواخت توزیع شده است، هوا به صورت یکنواخت و دلپذیر از دریچه اسلوت خارج می‌شود و محیط خارجی دریچه اسلوت به صورت قاب خطی و بلند طراحی و ساخته خواهدشد. همچنین شیارهای داخلی دریچه اسلوت نیز تعداد واحد دریچه را مشخص می‌کند. لازم به ذکر است که تعداد اسلوت‌های دریچه اسلوت تا ده اسلوت قابل افزایش و تولید است.

دریچه اسلوت؛ کاربردی و به صرفه

برای تنظیم میزان هوای ورودی یا خروجی از دریچه شیار می‌توان یک دمپر تنظیم هوا در پشت دریچه شیار نصب کرد که از آلومینیوم اکسترود شده ساخته شده است. به دلیل زیبایی ظاهری، امروزه از دریچه اسلوت موجود در تارا تهویه در مکان‌هایی مانند لابی هتل‌ها، لابی ساختمان‌ها و برج‌های مجلل، فضای داخلی ادارات، ساختمان‌های تجاری، پاساژها و حتی سالن‌های ورزشی، صنعتی و … تولید و استفاده می‌شود.

استفاده از دریچه اسلوت به عنوان یک عنصر تزئینی در طراحی‌های مدرن مورد توجه ویژه قرار گرفته است و آنچه دریچه اسلوت را در این زمینه متفاوت می‌کند، تفاوت فاحش ساختار و ظاهر تزئینی دریچه اسلوت با سایر انواع دریچه‌های خطی برای تامین هوا است.

دریچه اسلات چیست؟

سیستم های گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع (HVAC) هوای گرم و خنک را به قسمت های مختلف خانه یا ساختمان می دهند. هر اتاق به یک دریچه ذخیره و برگشت یا کوره نیاز دارد تا هوا را از کانال های HVAC به فضا توزیع کند، سپس هوای خروجی را جمع آوری کرده و به بیرون منتقل کند. یک دریچه خطی به عنوان یک جایگزین موثر برای دریچه های عرضه و اگزوز سنتی عمل می کند و همچنین ممکن است ظاهر اتاق را در برخی از کاربردها بهبود بخشد.

دریچه اسلات متوسط شامل یک محفظه فلزی باریک و بلند با مجموعه ای از لوورها یا گریل ها در امتداد یک طرف است. نصاب ها دیفیوزر خطی را در یک قسمت سقف، دیوار یا آستانه پنجره می بندند تا صفحه لوور شده همسطح با سطح اطراف قرار گیرد. انواع مختلفی از مدل ها برای متناسب با کاربردهای مختلف مورد نیاز باشد.

دریچه خطی بگونه ای طراحی شدند که از آنها هم می توان به عنوان دریچه مکش هوا و هو بصورت دریچه دمش هوا استفاده کرد. خروج هوا در این دریچه ها به شکل مستقیم به پلنیوم باکسی که پشت آن بکار رفته بستگی دارد چراکه هوا به شکل یکدست و همگن داخل حجم پلنیوم باکس پخش شود. در نصب این دریچه ها باید به نکاتی همچون ارتفاع نصب، سرعت جریان هوا روی دریچه، میزان پرتاب، انطباق دریچه با پلنیوم باکس و نحوه نصب آن دقت کرد.

مزایای دریچه اسلوت

زیبایی و تزیین ساختار خارجی دریچه اسلوت.

امکان تنظیم یکنواختی اسپری هوا از طریق دریچه اسلوت.

امکان افزایش تعداد اسلوت‌های خروجی هوای دریچه اسلوت تا ده اسلوت.

نصب ساده و آسان دریچه شیاردار.

سرعت بالای نصب دریچه اسلوت.

دریچه اسلوت را می‌توان در گوشه‌ها (دیوار یا سقف) با زاویه دلخواه طراحی کرد و ساخت.

بسته به محل نصب، دریچه اسلوت را می‌توان یک سر، دو بسته و حتی دو بازشو تولید کرد.

دریچه اسلوت را می‌توان به شکل منحنی و دایره‌ای ساخت.

انواع زاویه در دریچه اسلوت

1- دریچه اسلوت نود درجه یا گونیا (این نوع دریچه اسلوت را می‌توان در گوشه سمت راست سقف نصب کرد).

2- دریچه اسلوت در زوایای بین 90 الی 180 درجه قابل نصب است.

3- دریچه اسلوت عمودی (این نوع دریچه اسلوت را می‌توان در قسمت جلویی دیوار که سطح بیرونی دو جداره به هم می‌رسند نصب کرد).

4- دریچه اسلوت دار عمودی به سمت داخل

نصب دریچه اسلوت

همانطور که گفته شد، نصب دریچه های اسلوت بسیار ساده و آسان می باشد و جالب است که بدانید طول اجزای این دریچه تا سه متر متغییر می باشد. چنانچه به طول بیشتر نیاز دارید می توانید قطعات بیشتری را کنار هم در محل مورد نظر نصب کنید.

شیارهای داخلی دریچه های اسلوت (اسلات، Slot) می نامند و فاصله استاندارد بین این شیارها 20 الی 25 میلیمتر می باشد. همانطور که گفته شد این دریچه ها دارای قابلیت ساخت به شکل مدور  و منحنی می باشد اما شکل قوس دار آن فاقد پره های داخلی و دمپر کشویی می باشد.

برای پیشانی دیوار، جاییکه که سطح بیرونی دو دیوار با هم برخورد می کنند، نصب دریچه های اسلوت عمودی به سمت خارج و یا داخل مناسب است.

برای کنج های قائمه سقف، دریچه اسلات 90 درجه یا گونیا مناسب می باشد و همچنین برای کنج های با زاویه بزرگتر از 90 درجه و کمتر از ۱۸۰ درجه، نصب دریچه اسلوت نا گونیا توصیه می شود.

موارد مصرف و قابلیت های دریچه خطی اسلوت

خب دوستان، تا به این بخش از مقاله با نحوه کاربرد این دریچه آشنا شدید، در این بخش قصد داریم به موارد مصرف و قابلیت های آن بپردازیم.

کاربرد دریچه اسلات

این دریچه ها به دلیل ظاهر زیبا و شکیلی که دارند؛ از آن به عنوان زیبا سازی و دکوراتیو محیط استفاده می شود.

لابی و راه رو های انواع ساختمان های تجاری ، اداری و برج های مدرن

سالن های ورزشی، صنعتی و تولیدی

ارتفاع سقف تا 5 متر

محل نصب در داخل دیوار یا پیشانی سقف کاذب و سقف

قابلیت ها :

پخش هوا با قابلیت جهت دهی انتخابی به صورت دیفیوزر

از جنس الومینیوم

حد اکثر طول دریچه تا 2/8 متر قابلیت نصب به صورت یکپارچه در طول نا محدود

امکان استفاده از دمپر جهت توزیع هوای خروجی از فن کوئل ها

محل نصب دریچه اسلوت خطی

انواع سقف کاذب

سقف‌های گچی

انواع گوشه‌های زاویه دار برای نصب دریچه شیار خطی

این نوع دریچه را می‌توان در گوشه سمت راست سقف نصب کرد.

در زوایای بیشتر از 90 درجه و کمتر از 180 درجه استفاده می‌شود.

این نوع دریچه اسلوت خطی را می‌توان در زاویه دیوار و سقف به اشکال مختلف نصب کرد.

به دلیل وجود پره‌های قابل تنظیم در دریچه‌های اسلوت، الگوی خروج هوای آنها قابل تنظیم است. برای اتصال بهتر دریچه و همچنین توزیع یکنواخت هوا در تمام سطح دریچه شیار خطی، باید از پلنوم استاندارد با توجه به ابعاد دریچه استفاده شود.

این نوع دریچه برای فضاهای مرتفع در کنار پنجره‌ها طراحی و ساخته شده است که می‌تواند تهویه مناسبی را تامین کند. با گذشت زمان و با طراحی جدید ساختمان‌ها، طراحان ساختمان احساس کردند که دریچه هوا باید به عنوان نمایی از ساختمان دیده شود. بنابراین دریچه‌های خط دار یکی از بهترین گزینه‌ها برای این کار بودند. این محصول به دلیل یکپارچگی و استفاده در اندازه‌های طولانی به طراحان ساختمان این امکان را داده است که از آن به عنوان یکی از ابزارهای فنی تهویه و زیبایی ساختمان استفاده کنند.

قاب این دریچه 2.5 سانتی متر و طول هر ستون وسط حدود 1.5 سانتی متر به عنوان جداکننده هر ردیف و تیغه‌های سیاه رنگ هلالی 1.5 سانتی متر برای هدایت هوا می‌باشد. بسته به شیار ایجاد شده در پشت قاب و دریچه، دریچه ممکن است دارای یک دمپر برای کنترل جریان باشد.

دکمه بازگشت به بالا