نحوه تهیه نسخه پشتیبان در سرور اختصاصی لینوکس

سرور اختصاصی لینوکس یکی از سرورهای بسیار محبوب و پراستفاده در میان کاربران است. خصوصیات و ویژگی‌های فوق‌العاده این نوع از سرورها باعث شده که استفاده از آنها روزبه‌روز بیشتر شود. کسانی که از سرور اختصاصی لینوکس استفاده می‌کنند؛ باید در به فاکتورهای بسیار مهمی توجه کنند. یکی از این فاکتورهای مهم و حیاتی، تهیه نسخه پشتیبان در سرور اختصاصی لینوکس است.

ازآنجایی‌که سایت‌های مختلف اطلاعات بسیار مهمی را نگهداری می‌کنند؛ صاحبان سایت باید به بهترین شکل ممکن از آنها مراقبت و نگهداری کنند تا عوامل مختلف باعث ازبین‌رفتن آنها نشود. بهترین و مؤثرترین راه‌ برای جلوگیری از این اتفاق، تهیه نسخه پشتیبان است.

افرادی که از سرور اختصاصی لینوکس استفاده می‌کنند؛ در مرحله اول باید بدانند که چگونه نسخه پشتیبان تهیه کنند. در ادامه این مطلب به طور کامل نحوه تهیه نسخه پشتیبان در سرور اختصاصی لینوکس را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا به‌راحتی بتوانید عمل بک‌آپ‌گیری را انجام داده و از بانک اطلاعاتی سایت خود مراقبت کنید.

چرا باید نسخه پشتیبان تهیه کرد؟

تهیه نسخه پشتیبان یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین کارهایی است که مدیران سایت‌ها باید انجام دهند. در غیر این صورت ممکن است عواملی مختلفی باعث ازبین‌رفتن تمام اطلاعات مهم سایت شود. از جمله اصلی‌ترین عواملی که باعث ازبین‌رفتن اطلاعات می‌شود؛ می‌توان به خطای انسانی، خطای سرور، هکرها و بدافزارها است.

شاید بعضی از کاربران به دلیل استفاده از آنتی‌ویروس و فایروال‌، تصور کنند که هکرها و بدافزارها دیگر نمی‌توانند به اطلاعات سایت آسیب وارد کنند. اما بهتر است بدانید که این افراد در اشتباه بزرگی به سر می‌برند. حتی با وجود آنتی‌ویروس و فایروال هم اطلاعات سایت در معرض خطر هستند. پس باید با استفاده از تهیه نسخه پشتیبان یا بک‌آپ‌گیری، امنیت اطلاعات را تضمین کرد.

تهیه نسخه پشتیبان در سرور اختصاصی لینوکس

هنگامی که افراد با اهمیت و ارزش تهیه نسخه پشتیبان در سرور اختصاصی لینوکس آشنا شدند؛ به دنبال بهترین و آسان‌ترین راه برای انجام این کار می‌گردند.

امروزه راه‌های زیادی برای بک‌آپ‌گیری وجود دارد که افراد می‌توانند به کمک آنها از اطلاعات خود مراقبت کنند. یکی از آسان‌ترین راه‌هایی که افراد می‌توانند به کمک آن نسخه پشتیبان تهیه کنند؛ درخواست از تیم پشتیبانی است. این افراد می‌توانند درخواست بک‌آپ‌گیری را به تیم پشتیبان بدهند تا این کار را انجام دهند.

اما یک سری از افراد برای اطمینان بیشتر قصد دارند که عمل بک‌آپ‌گیری را شخصاً انجام دهند. این دسته از افراد می‌توانند از طریق روش‌های مختلفی این کار را انجام دهند. از جمله مهم‌ترین روش‌ها، می‌توان موارد زیر را نام برد.

تهیه نسخه پشتیبان به‌صورت خودکار

کسانی که می‌خواهند شخصاً عمل بک‌آپ‌گیری را بر عهده بگیرند؛ بعد از اجرای سرور، دستور زیر را وارد کنند تا عمل بک‌آپ‌گیری به‌صورت خودکار انجام شود.

  • tar -cvpzf yourbackupfilename.tar.gz –exclude=/path/to/backup/yourbackupfilename.tar.gz –one-file-system /

البته لازم به ذکر است که در دستور بالا می‌توانید به‌جای بخش yourbackupfilename نام فایل بک‌آپ شده را تغییر دهید.

تهیه نسخه پشتیبان با اسکریپ CDP

CDP مخفف عبارت Continuous Data Protection به معنای محافظت مداوم از داده‌ها است. این اسکریپت توسط PHP نوشته شده که به دیتابیس خاصی نیاز نداشته و برای نگهداری اطلاعات از JSON استفاده می‌کند. نصب اسکریپت CDP یکی از روش‌های بک‌آپ‌گیری در سرور اختصاصی لینوکس است. این اسکریپت به دلیل خصوصیات و ویژگی‌های خوبی که دارد؛ عمل بک‌آپ‌گیری را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد.

اگر قصد دارید اسکریپت CDP را نصب کنید؛ ابتدا باید دستور زیر را وارد کنید تا اسکریپ موردنظر به‌درستی بر روی سرور نصب شود.

  • yum install wget nano && wget cdp.me/install.sh && chmod +x install.sh && ./install.sh

بعد از اینکه دستور فوق را وارد کردید؛ باید به پنل مدیریت وارد شوید. برای این کار باید به آدرس موردنظر را به شکل زیر وارد کنید.

  • http://1.2.3.4/index.php

در این مرحله باید به‌جای عبارت 1.2.3.4 باید آدرس آی پی (IP) سرور بک‌آپ خود را وارد کنید. با این کار می‌توانید به‌راحتی نسخه پشتیبان را در سرور اختصاصی لینوکس انجام دهید. همچنین بهتر است بدانید که نام کاربری و پسورد هم به‌صورت پیش‌فرض admin , password است.

سخن نهایی

سرور اختصاصی لینوکس یکی از بهترین و امن‌ترین سروهای اختصاصی است که افراد از آن برای توسعه کسب‌وکار خود از آن استفاده می‌کنند. این دسته از افراد در هنگام استفاده از سرور اختصاصی لینوکس، نباید تهیه نسخه پشتیبان را فراموش کنند.

در این مطلب تهیه نسخه پشتیبان در سرور اختصاصی لینوکس را مورد بررسی قرار دادیم تا بیشتر از پیش با اهمیت آن آشنا شوید. همچنین در نهایت روش تهیه این نسخه پشتیبان را بیان کردیم تا دراسرع‌وقت آن را انجام دهید. اگر همچنان درباره تهیه نسخه پشتیبان در سرور اختصاصی لینوکس سؤالی دارید؛ از طریق بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

منبع : سایت میهن مارکت

دکمه بازگشت به بالا