منظور از کپی ترید چیست؟

روش کپی تریدینگ بیشتر بین افراد تازه‌کار محبوبیت دارد، چرا که به راحتی می‌توانند علاوه بر کسب تجربه در شروع کار، ضررهای ترید را در ابتدای راه کاهش دهند.در ، تریدرها تحلیل‌ها و استراتژی‌های خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند و سایر کاربران با بررسی و انتخاب این استراتژی‌ها اقدام به معامله می‌کنند. در واقع کپی تریدینگ نوعی از سوشال تریدینگ است که در آن عین معاملات تریدر دیگری را کپی می‌کنیم. در انواع دیگر سوشال تریدینگ، یا صرفاً استراتژی یک تریدر تقلید یا از سیگنال‌های دیگران برای خرید و فروش استفاده می‌کنیم.

آیا به کپی تریدینگ نیاز داریم؟

پاسخ به این سوال به تجربه و دانش ما در بازارهای مالی خصوصاً ارز دیجیتال بستگی دارد. هرچقدر دانش ما در زمینه تحلیل داده‌ها و چارت‌های معاملاتی بیشتر باشد، مسلماً کپی‌کردن معاملات دیگران روش مناسبی برای ما نخواهد بود. از طرف دیگر، کاربران تازه‌کار که با علاقه فراوان جذب این بازارها می‌شوند، در ابتدای راه ممکن است به دلیل نداشتن تجربه و دانش کافی، در سرمایه‌گذاری‌های خود دچار اشتباه شوند، متضرر شوند یا حتی سرمایه خود را به طور کامل از دست بدهند. پس می‌توان نتیجه گرفت که کپی تریدینگ برای کاربران تازه‌کار در صورتی که به‌درستی از آن استفاده شود روشی مناسب جهت به حداقل رساندن ضرر و حتی کسب سود است.

انواع کپی تریدینگ

هرکدام از این دو روش مزایا و معایب خود را دارند. قبل از اینکه از کپی تریدینگ برای انجام معاملات خود استفاده کنید، تحقیق کنید که کدام نوع برای شما مناسب‌تر است. حتی در ابتدا می‌توانید با مقدار سرمایه کم هر دو روش را امتحان کنید تا با آزمون و خطا به نتیجه برسید.

مزایای کپی تریدینگ

کپی تریدینگ می‌تواند یک راه حل عالی برای سرمایه‌گذاران تازه‌کار باشد. افراد زیادی روزانه با هدف کسب سودهای کلان وارد بازار ارزهای دیجیتال می‌شوند اما به دلیل نداشتن دانش کافی، سرمایه خود را از دست می‌دهند. به همین دلیل کمک گرفتن از کپی تریدینگ می‌تواند یک روش نسبتا مطمئن برای جلوگیری از ضررهای مالی سنگین باشد. این روش معاملاتی مزایای دیگری هم دارد که عبارتند از:

کاهش ریسک معاملات

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، ریسک از دست رفتن سرمایه برای کاربران تازه وارد بسیار زیاد است و کپی تریدینگ می‌تواند تا حد زیادی این ریسک را کاهش دهد. زیرا معامله‌گران حرفه‌ای قبل از اتخاذ هرگونه تصمیمی، بازار را به خوبی تحلیل می‌کنند و تنها وارد معاملاتی می‌شوند که احتمال کسب سود آن‌ها زیاد است.

یادگیری و کسب تجربه

برای دست‌یابی به موفقیت در بازار رمزارزها، دانش و تجربه در کنار هم می‌تواند فرمولی جذاب برای موفقیت باشد. کپی تریدینگ علاوه بر سود دهی برای کاربران، به دانش و تجربه آنها در زمینه ترید کردن نیز اضافه می‌کند. در طول زمان با مشاهده روش‌های مختلف ترید کردن حرفه‌ای‌ها، ما نیز این روش‌ها را بررسی کرده و در آینده از آنها به نفع خود استفاده می‌کنیم. اگر قصد ثبت نام در آموزشگاه فارکس در اصفهان را دارید، اینجا کلیک کنید.

امکان سرمایه‌گذاری متنوع

تنوع سبد ارزی، یک اصل مهم در تریدینگ است. یکی از مزایای کپی تریدینگ ، امکان کپی کردن از روی چندین تریدر مختلف است. این امر باعث می‌شود تنوع مناسبی برای سرمایه‌گذاری در بازار داشته باشید و از جنبه‌های مختلف بازار به نفع خود استفاده کنید.

معایب کپی تریدینگ

کپی تریدینگ در کنار مزایای زیادی که برای تریدرها دارد، مانند هر مشابه، از معایبی نیز برخوردار است که باید آن‌ها را مورد توجه قرار داد تا میزان کسب سود از این روش را به حداکثر ممکن رساند.

اپلیکیشن کپی تریدینگ | کپی ترید ایرانی | کپی ترید در صرافی bingx

امکان خطا حتی برای تریدرهای حرفه‌ای

درست است که اکثر مواقع کپی تریدینگ ما را به کسب سود و درآمد نزدیک می‌کند، اما فاکتور خطای انسانی هرگز نباید فراموش شود. حتی حرفه‌ای‌ترین معامله‌گران نیز ممکن است یک روز بد داشته باشند و در آن روز دست بر قضا تمام سرمایه شما نیز طی یک اشتباه از دست برود. همچنین، بروز خطا در تنظیمات پنل تریدینگ می‌تواند باعث صفر شدن کل سرمایه یک تریدر شود.

کپی تریدینگ سرمایه بیشتری طلب می‌کند

پلتفرم های کپی تریدینگ

در سیستم‌های کپی تریدینگ معاملات شما به صورت اتوماتیک انجام شده و از معاملات تریدرهای حرفه‌ای پیروی می‌کند (هر معامله‌ای که تریدر موردنظر انجام دهد، به صورت خودکار نیز برای شما انجام می‌شود). وب‌سایت‌های زیادی در این خصوص خدمات ارائه می‌کنند که با ثبت نام در این پلتفرم‌ها می‌توانید از مزایای آنها بهره‌مند شوید. در زیر به معرفی چند نمونه از این پلتفرم‌ها و وب‌سایت‌ها می‌پردازیم. البته باید توجه داشته باشید که وب‌سایت‌های ذکر شده صرفاً جهت معرفی بوده و بهتر است که قبل از هراقدامی در مورد آن‌ها به خوبی تحقیق کنید.

پلتفرم ETORO

ETORO شاید محبوب‌ترین پلتفرم کپی تریدینگ در میان کاربران ارز دیجیتال باشد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ETORO این است که سهام و طلا را نیز می‌توان در این پلتفرم معامله کرد. علاوه بر این، پلتفرم ETORO یک گزینه مناسب برای افرادی است که تمایل دارند میزان ریسک معاملات خود را کنترل کنند. زیرا این پلتفرم این امکان را به کاربران خود می‌دهد تا از معاملات تریدرهای دیگر با سطوح قابل تنظیم ریسک، کپی برداری کنند. در نتیجه کاربر، وابستگی صد در صد به تریدر مورد نظر خود ندارد و می‌تواند در صورت نیاز ریسک ضرر را کاهش دهد. همچنین نرخ کارمزد خدمات آن نسبت به سایر پلتفرم‌ها پایین‌تر است.

پلتفرم IO

این پلتفرم کپی تریدینگ به عنوان یک سایت سوم شخص عمل می‌کند. بدین صورت که حساب کاربر را مستقیماً به صرافی معتبر بایننس وصل کرده و از طریق بررسی تریدرهای حرفه‌ای بایننس برای کاربر اقدام به ترید می‌کند. نکته مهم این است که کارمزد خدماتی که انجام می‌شود، توسط تریدرهای بایننس تعیین می‌شود.

تری کاماز یکی دیگر از پلتفرم‌های محبوب کپی تریدینگ ارز دیجیتال است. یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت این پلتفرم این است که کاربران می‌توانند استراتژی‌های معاملاتی خود را به اشتراک بگذارند. کار با این پلتفرم بسیار ساده است و حتی افرادی که دانش کافی در این حوزه هم ندارند به راحتی می‌توانند با آن کار کنند. زیرا کافی است که کاربر استراتژی معاملاتی خود را انتخاب کند. بقیه مراحل بدون نیاز به انجام هیچگونه کاری توسط ربات‌ها انجام خواهد شد.

تکنیک میرور تریدینگ و تفاوت آن با کپی تریدینگ

کاهش استرس، افزایش اعتماد به نفس در انجام معاملات و کاهش زمان لازم برای ارزیابی بازار از مهم‌ترین ویژگی‌های میرور تریدینگ است. البته این روش یک ایراد مهم دارد و آن عدم کنترل بر معاملات است. زیرا در این روش تمام معاملات ارزهای دیجیتال از قبیل خرید و فروش به صورت خودکار انجام می‌شود و کاربر روی موقعیت‌های سرمایه‌گذاری خود هیچ کنترلی نخواهد داشت.

مهم‌ترین تفاوت میرور تریدینگ با کپی تریدینگ این است که در کپی تریدینگ کاربر می‌تواند در صورت تمایل روی برخی از تصمیمات سرمایه‌گذاری اعمال سلیقه کند و حتی برای آن‌ها زمانبندی تعیین کند اما در میرور تریدینگ تمام سفارش‌کپی تریدینگ چیست و چطور می‌توان آن را به کار برد؟ با ما همراه باشید تا یکی از راه‌های آسان برای انجام موفقیت‌آمیز معاملات را به شما معرفی کنیم.

نحوه عملکرد کپی تریدینگ چگونه است؟

کپی تریدینگ، به عبارتی، تقلید رفتار و اعمال تریدر خاصی است. تمام کاری که کپی‌کننده باید انجام دهد این است که تریدر کاربلدی را انتخاب کرده و پورتفولیو خود را با آن هماهنگ کند. توجه داشته باشید که با انجام این روش، همه اعمال کپی می‌شوند. به عبارت بهتر، نه‌تنها موفقیت‌ها، بلکه ضررهای احتمالی نیز کپی خواهند شد. به یاد داشته باشید که همواره بر عملکرد‌های معاملاتی ارائه‌دهندگان سیگنالی را که از آن کپی می‌کنید، نظارت داشته و به‌روز باشید.

  • ارائه‌دهنده: ارائه‌دهنده (Provider) تریدری است معاملاتش کپی می‌شود. گاهی اوقات از آن‌ها به عنوان مستر تریدر (Master Trader) یا ارائه‌دهنده سیگنال (Signal Provider) نیز یاد می‌شود.
  • کپی‌کننده: کپی‌کننده شخصی است که معاملات ارائه‌دهنده را با استفاده از حساب شخصی خود کپی می‌کند.
  • بروکر: (Broker) دسترسی به پلتفرم Copy trading را فراهم می‌کند تا ارائه‌دهندگان و کپی‌کنندگان به هم متصل شوند.

انواع کپی تریدینگ

کپی تریدینگ دستی یکی از روش‌هایی است که در آن تریدرها به‌صورت دستی معاملات دیگران را کپی می‌کنند. در این روش، تریدر می‌تواند به طور فعال بازار را دنبال کرده و معاملات موردنظر خود را انتخاب کند. سپس آن معاملات را به‌صورت دستی در حساب ترید خود اجرا کند.

تریدر در این روش باید به طور مداوم بازار را نظارت کند و تحلیل‌های خود را بر اساس شرایط بازار و استراتژی‌های موردنظر انجام دهد. او باید تصمیم‌های ترید خود را به‌صورت دستی اجرا کرده و مسئولیت کنترل و مدیریت معاملات خود را بر عهده گیرد. یکی از مزایای این روش این است که تریدر کنترل کاملی بر معاملات خود داشته و می‌تواند به‌صورت دستی و باتوجه‌به شرایط بازار تصمیم‌های خود را اجرا کند. نکته‌ای که وجود دارد این است که این روش نیازمند زمان و تمرکز بیشتری است و موفقیت در آن به دانش و تجربه تریدر در تحلیل بازار و انجام معاملات بستگی دارد.

کپی تریدینگ اتوماتیک

کپی اتوماتیک تریدها باعث صرفه‌جویی در زمان و تلاش شده و به تریدرها امکان می‌دهد به‌صورت مؤثر در بازارهای مالی حضور داشته باشند.

همچنین، کپی اتوماتیک معاملات به تریدرها امکان می‌دهد از تنوع استراتژی‌های مختلف و تحلیل‌های بازار استفاده کنند. آن‌ها می‌توانند تریدرهای باتجربه و موفق را انتخاب کنند و معاملات آن‌ها را کپی کنند. این امر باعث می‌شود تریدرها تنوع و پویایی بیشتری در معاملات خود داشته باشند و از دقت و تخصص تریدرهای باتجربه بهره‌برداری کنند.

آیا کپی تریدینگ سودآور است؟

کپی تریدینگ به‌عنوان روش معاملاتی، می‌تواند برای برخی تریدرها سودآور باشد، اما نکته حائز اهمیت این است که دنیای تریدینگ همیشه پر از فراز و نشیب است و هیچ تضمینی برای سوددهی قطعی وجود ندارد.

اما باید در نظر داشت که هرگونه سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی همراه با ریسک است. عواملی مانند نوسانات قیمت، شرایط اقتصادی و سیاسی، تحلیل بازار ناقص و خطاهای انسانی می‌توانند تأثیری بر سودآوری کپی تریدینگ داشته باشند. پس باید صحیحی را در پیش گرفت.

دیگر مزایای کپی تریدینگ

چهار مزیت کلی برای کپی کردن تریدها می‌توان مطرح کرد که عبارت‌اند از:

  • انعطاف‌پذیری: درحالی‌که Copy trading فقط شامل کپی‌کردن معاملات ارائه‌دهنده است، کپی‌کننده همچنان می‌تواند به حفظ کنترل میزان ریسک در هر معامله بپردازد. اگر ارائه‌دهنده در حال معامله با اندازه‌های لات (lot) بزرگ باشد، اما کپی‌کننده وجوه کافی در حساب خود ندارد، می‌تواند اندازه معامله را طوری تنظیم کند که متناسب با موجودی حساب خود باشد.
  • بهره‌وری: مسیر تبدیل‌شدن به تریدری موفق همانند سفری طولانی است. از طرفی، هر تریدر نمی‌تواند چندین ساعت از روز خود را به این امر اختصاص دهد. کپی تریدینگ به تریدرها این امکان را می‌دهد در کنار تریدرهای برتر معامله کرده و بهره کامل از دنیای ارزهای دیجیتال را ببرید.
  • شفافیت: کپی تریدینگ شبیه سوشال تریدینگ است؛ به این معنا که یک تابلوی امتیاز وجود دارد که می‌توانید به کمک آن ارائه‌دهندگان مختلف و عملکرد آن‌ها را با هم مقایسه کنید. به عبارت بهتر، بردوباخت تریدرها مشخص بوده و شفافیت در این زمینه وجود دارد.
  • کاهش نیاز به دانش و تجربه عمیق: Copy trading کار را برای بسیاری از افرادی که دانش کافی برای تریدینگ ارزهای دیجیتال ندارند، آسان کرده است. تنها کافی است کارهایی را که تریدر موفق انجام می‌دهد را در پیش بگیرید؛ بدون این‌که حتی دلیل یا استراتژی پشت آن کار را بدانید.

دیگر معایب کپی تریدینگ

  • وابستگی به عملکرد تریدرهای دیگر: یکی از مواردی که در کپی تریدینگ وجود دارد، وابستگی به عملکرد تریدرهای دیگر است. در واقع، شما در این روش معاملات دیگران را کپی می‌کنید؛ بنابراین، سود یا زیان شما به طور مستقیم به عملکرد آن‌ها وابسته خواهد بود. ازاین‌رو، باید دقت زیادی در انتخاب ارائه‌دهنده سیگنال به خرج دهید.
  • ریسک‌های مربوط به عملکرد بازار: شرایط بازار هم بر روی سیستم عملکرد شما تأثیر می‌گذارند. بازارهای مالی دارای نوسانات قابل‌توجهی هستند و عملکرد آن‌ها تحت‌تأثیر عوامل متعددی قرار می‌گیرد. نوسانات قیمت، شرایط اقتصادی و سیاسی، اخبار و رویدادها می‌توانند به‌صورت غیرقابل‌پیش‌بینی عملکرد بازار را تحت‌تأثیر قرار دهند؛ بنابراین، ریسک‌هایی که مربوط به عملکرد بازار است، در Copy trading نیز وجود دارد و ممکن است عملکرد سیستم را تحت‌تأثیر قرار دهد.
  • هزینه‌های اضافی: برخی از ارائه‌دهندگان برای صادرکردن حق کپی از معاملات آن‌ها، درخواست هزینه اشتراک دارند.

کاربرد پلتفرم‌های کپی تریدینگ

سرمایه‌گذاران با استفاده از پلتفرم‌های کپی تریدینگ می‌توانند معاملات حرفه‌ای تریدرهای باتجربه را تقلید کنند و از تجربه و استراتژی این تریدرها بهره‌مند شوند. این کاربرد مخصوصاً برای سرمایه‌گذارانی که تجربه کافی در بازارهای مالی ندارند، بسیار مفید است.

دکمه بازگشت به بالا