مشاوره مالیاتی شامل چه مواردی می شود؟

مشاوره مالیاتی چیست؟ مشاور مالیاتی چه تفاوتی با دارد؟ مشاور مالیاتی فردی است که علاوه بر داشتن دانش حسابداری مالیاتی، به قوانین حقوق مالیاتی هم تسلط کامل دارد. مشاوران مالیاتی کار ساده کردن فرایند محاسبه و پرداخت مالیات را برعهده دارند؛ از این رو به به مشاور مالیاتی، وکیل مالیاتی هم گفته می‌شود. نقش در جلوگیری از هدر رفت منابع مالی و کاهش مالیات‌های پرداختی بنگاه‌های اقتصادی بسیار موثر است.

مالیات | مشاوره | مشاوره مالی

حق اعتراض به مالیات برای تمام مودیان مالیاتی که اظهارنامه خود در سامانه های سازمان مالیاتی کشور تسلیم کرده اند وجود دارد. البته باید دقت داشته باشید که ثبت اعتراض مالیاتی در روش مستقیم و ارسال اظهارنامه امکان پذیر است.

مشاوره مالیاتی چیست و چه کمکی به حل چالش‌های پیش روی افراد و شرکت‌ها می‌کند؟ شاید در نگاه اول کاهش هزینه‌های مالیاتی ساده به نظر برسند، اما به هیچ وجه اینطور نیست. مسائل و قوانین مربوط به مالیات، پیچ و خم‌های مربوط به خود را دارند که فقط یک متخصص مالیات از آنها مطلع است. همچنین معمولا قوانین مالیات سالانه به‌روزرسانی می‌شوند که بسیاری از افراد عادی از این تغییرات اطلاعی ندارند. با این وجود مشاور مالیاتی باید چه ویژگی‌ها و مهارت‌هایی داشته باشد؟ در این مطلب به طور کامل در مورد اهمیت و نقش مشاوره مالیاتی صحبت خواهیم کرد.

مشاوره مالیاتی چیست؟

گاهی اوقات وضعیت مالی برخی اشخاص، نهادها و شرکت‌ها دچار پیچیدگی‌های خاصی می‌شود. در این حالت بهتر است از تخصص مشاور مالیاتی برای کاهش میزان مالیات استفاده کنند. البته خدمات مشاوره مالیاتی برای هر مالیات‌دهنده‌ای، بسته به وضعیت مالی آن متفاوت است. “امروزه اهمیت مشاوره مالی برای شرکت‌ها، کمتر از تبلیغات و بازاریابی نیست!” درواقع همان اندازه که برای تبلیغات هزینه و انرژی گذاشته می‌شود، بهتر است برای مشاوره مالیاتی هم همین اتفاق رخ دهد.

با توجه به تعدد و پیچیدگی‌های قوانین مالیاتی، فهم و درک مالیات برای افراد عادی و کسانی که سررشته‌ای از آن ندارند، کمی دشوار به‌نظر می‌رسد. درواقع هر شخصی که نسبت به قوانین مالیاتی آگاهی کامل نداشته باشد، دچار سوءبرداشت از آن خواهد شد. به همین دلیل تنظیم صورت‌های مالی به شکلی دقیق از اهمیت بالایی برخوردار است. سازمان، نهاد یا شخصی که از قوانین مالیاتی شناخت نداشته باشد، منابع مالی زیادی را در زمینه پرداخت مالیات از دست خواهد داد.

نقش مشاور مالیاتی چیست؟

مشاوران مالیاتی افرادی هستند که در مورد قوانین حقوق مالیاتی و حسابداری مالیاتی تخصص دارند. در موارد پیچیده مالی، نقش این مشاوران در کاهش مالیات پرداختی به سازمان‌های مربوطه بسیار موثر است. از این رو به مشاوران مالیاتی؛ وکلای مالیاتی، نمایندگان مجاز و حسابدار عمومی نیز گفته می‌شود. این مشاوران تمام مسائل تخصصی مربوط به قوانین مالیات را آموزش دیده‌اند. به این ترتیب با ارائه مشاوره تخصصی در مورد قوانین مالیاتی، مانع از هدر رفت منابع مالی می‌شوند.

به طور کلی مشاوران مالیاتی درک بسیار گسترده و خوبی از مسائل مربوط به مالیات تجاری و فردی دارند. همچنین با شرایط و وضعیت مالی هر شهر و استان آشنا هستند. این مشاوران اطلاعات و الزامات مالیاتی دولت را به‌روز می‌کنند تا در مورد موضوعات مالیاتی موثر واقع شوند. از نظر شغلی ممکن است مشاوران مالیاتی به صورت آزاد یا در شرکت‌های حسابداری مشغول به فعالیت باشند.

یادگیری کاربردی حسابداری مالیاتی بدون انجام پروژه، نتیجه ای نخواهد داشت. در دوره آنلاین و رایگان آموزش حسابداری مالیاتی هم اصول حسابداری مالیاتی را فرا خواهید گرفت و هم با انجام پروژه های مستمر در طول دوره، دانش کاربردی خود را ارتقا دهید

بنابراین در پاسخ به سوال خدمات مشاوره مالیاتی چیست، باید گفت که محاسبه دقیق مالیات، تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی، کاهش بدهی‌های مالیاتی و برنامه‌ریزی صحیح مالی در خصوص پرداخت مالیات است.

تحصیلات مرتبط با رشته‌های حسابداری، حسابرسی و مدیریت مالی

سوابق در ارسال اظهارنامه مالیاتی و همچنین رسیدگی مالیاتی: هر چقدر مشاور مربوطه برای بنگاه‌های مختلفی اقدام به راه‌اندازی سیستم حسابداری و ارسال اظهارنامه مالیاتی داشته باشد. مشروط بر اینکه کل مراحل از ارسال اظهارنامه مالیاتی تا صدور برگ قطعی را پیگیری کرده‌باشد دقت کنیم که صرف ارسال اظهارنامه نمی‌تواند معیار خوبی باشد چون یک کافی‌نت ارائه کننده خدمات مالیاتی نیز طی سال امکان دارد بیش از چند‌صد اظهارنامه ارسال نموده باشد اما هیچ گاه از اظهارنامه ارسالی در مرحله رسیدگی مالیاتی و یا دادرسی مالیاتی (هیأت‌های حل اختلاف) دفاع نکرده باشد.

تخصص در آموزش و فن بیان: امروزه از یک مشاور مالیاتی انتظار می‌رود که بتواند تجارب و آموخته‌های خود را به پرسنل مجموعه‌ای که از وی درخواست مشاوره کرده است انتقال دهد. که این مقوله مستلزم توانایی مشاور در آموزش و همچنین قدرت فن بیان بالا است.

روابط عمومی: یکی از مهارت‌های مورد نیاز مشاور مالیاتی ایجاد یک رابطه پویا و مثبت با کارکنان ، کارفرما، مدیران و پرسنل مجموعه طرف قرارداد است. خیلی از مواقع مشاهده شده است که ضعف یک مشاور در این مهارت باعث شده است که نقاط قوت مشاور در سایر توانایی را تحت شعاع قرار دهد و در نهایت نتیجه مطلوب از همکاری با آن مشاور حاصل نشود.

7 وظیفه اصلی مشاور مالیاتی

در پاسخ به این سوال که وظایف اصلی مشاوره مالیاتی چیست؛ باید گفت که یکی از آن‌ها، کنترل و مدیریت امور مالیاتی شرکت یا فرد است. کارشناسان مالیاتی با ارائه پیشنهاداتی، سعی در کاهش مالیات کسب و کارها دارند. البته تمام این پیشنهادات و تلاش‌ها در راستای و چارچوب قانون صورت می‌گیرند.

وظایفی که برعهده مشاور مالیاتی گذاشته می‌شوند، بستگی به حجم و نوع صورت‌های مالی کارفرما دارد. قطعا شرکت‌های بزرگ‌تر حجم کاری بیشتری خواهند داشت. در این نوع شرکت‌ها از هر فرد در تخصص خود استفاده می‌شود؛ درصورتی که معمولا شرکت‌های کوچک‌تر، چندین کار را به افراد و نیروهای خود می‌سپارند.

مشاوران مالیاتی نکات مهم اظهارنامه و پرداخت مالیاتی در موعد مقرر را برای فرد یا شرکت تشریح می‌کنند. این نکات، شامل اخذ کد اقتصادی، تنظیم دقیق اظهارنامه مالیاتی و ارزش افزوده، پلمپ دفاتر قانونی قبل از شروع سال مالی جدید و… می‌شود. با این وجود در پاسخ به سوال زمینه‌های رایج فعالیت مشاوره مالیاتی چیست، باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • برگزاری جلسات حضوری با کارفرما و جمع‌آوری اطلاعات دقیق مالی
  • تجزیه و تحلیل قوانین مالیاتی جدید
  • تدوین استراتژی‌های مالیاتی قوی برای کارفرما
  • برنامه‌ریزی مناسب برای سال‌های مالی آینده
  • تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی در مهلت مقرر
  • مشاوره در مورد املاک و مسکن
  • انجام کلیه محاسبات در مورد بدهی‌های مالیاتی و تهیه گزارش کار دقیق

چگونه یک مشاور مالیاتی خوب را شناسایی کنیم؟

قبل از انتخاب مشاور مالیاتی باید هدف خود را از دریافت مشاوره تعیین کنیم. آیا هدف، انتخاب وکیل مالیاتی است. برای مراجعه به هیأت حل اختلاف جهت رفع مشکل مالیاتی سنوات قبل انتظار داریم که از یک مشکل موجود یا مشکلی که پیش‌بینی می‌کنیم که در آینده به‌وجود می‌آید مشاوره دریافت کنیم.

اگر مشکلی در گذشته وجود داشته است و موجب شده است که برگ تشخیص مالیاتی صادر شود بهتر است مشاوری را انتخاب کنیم که سابقه حضور در هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی و حل و فصل آن را داشته باشد. این دسته از مشاوران الزاماً نباید مجری یا حسابدار هم باشند و باید بیشتر به سابقه حضور در هیأت‌های حل اختلاف آن‌ها توجه نمود.

اما اگر تعهد داریم به طور مثال بنگاه اقتصادی را از شخص حقیقی به شرکت تبدیل کنیم باید به‌دنبال مشاوری باشیم که در اجرا و راه‌اندازی سیستم‌های حسابداری توانایی داشته باشد. امکان آموزش به پرسنل مجموعه را داشته باشد و همچنین با نرم‌افزارهای حسابداری آشنایی داشته باشد. این مشاور الزاماً نیازی به سابقه حضور در هیأت‌های حل اختلاف ندارد.

مراحل انتخاب مشاوره مالیاتی چیست؟

در بالا متوجه شدیم که ویژگی‌ها و وظایف مشاور مالیاتی چیست و اینکه چگونه یک مشاور مالیاتی خوب را شناسایی کنیم. با این اوصاف راهکار انتخاب کارشناس مناسب برای مشاوره مالیاتی چیست؟ به طور کلی یک مشاور مالیاتی خوب، باید از شهرت کاری خوبی برخوردار باشد. برای این کار می‌توان از افراد یا شرکت‌هایی که اقدام به همکاری با مشاوران کرده‌اند کمک گرفت. انتخاب کارشناس مالیاتی مناسب، نیازمند طی مراحلی است که در ادامه مطرح می‌شود.

مرحله اول: برقراری ارتباط با مشاور مالیاتی

پرواضح است که قدم اول برای انتخاب کارشناس مالیاتی، برقراری ارتباط است. این ارتباط می‌تواند به صورت حضوری یا غیرحضوری باشد. حتی می‌توان از طریق صفحات مجازی و وب‌سایت‌های مشاوران، اقدام به برقراری ارتباط و بررسی خدمات آنان کرد. بهتر است در مورد هزینه جلسه اول هم با مشاور موردنظر صحبت شود. بسیاری از مشاوران مالیاتی، جلسه اول را به صورت رایگان برگزار می‌کنند. همچنین باید توجه داشت که مشاور مالیاتی، دارای مدرک و تحصیلات آکادمیک مرتبط باشد.

مرحله دوم: صحبت در مورد دستمزد و هزینه‌ها

در مورد هزینه‌ها و دستمزد باید دو طرف به صورت شفاف باهم گفتگو کرده و به توافق برسند. حتی بهتر است موعد پرداخت آن‌ها را هم به صورت دقیق تعیین کنند. همچنین باید در مورد شرایط کار و وضعیت مالی شرکت یا فرد هم صحبت‌های لازم صورت بگیرد.

مرحله سوم: نهایی کردن قرارداد

در مرحله آخر باید تمام شرایط و سوابق مشاور مورد بررسی دقیق قرار بگیرد. همچنین حقوق و دستمزد مشاور نیز باید در تصمیم‌گیری لحاظ شود. اگر شرکت قادر به پرداخت دستمزد سنگین نباشد، بهتر است سراغ مشاوران دیگر برود. اگر تمامی مراحل به درستی طی شوند، قرارداد نهایی بین دو طرف امضا می‌شود. همچنین باید به این نکته توجه داشت که هرگونه تغییر در وضعیت مالی شرکت، باید با مشاور مالیاتی در میان گذاشته شود.

حال سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که، از نظر زمان جلسات مشاوره به چند دسته تقسیم می‌شود؟

  1. جلسات ساعتی یا موردی
  2. مشاوره دوره‌ای
  3. مشاوره سالیانه

مشاوران مالیاتی از چه روش‌هایی برای کاهش هزینه‌ها استفاده می‌کنند؟

همانطور که اشاره شد، یکی از خدمات اصلی مشاوران مالیاتی، ارائه پیشنهاداتی در راستای کاهش هزینه‌ها و بدهی‌های مالیاتی است. سوال اساسی اینجاست که راهکارهای کارشناسان مالیاتی برای مشاوره مالیاتی چیست؟ به طور کلی مشاوران مالیاتی از دو روش برای کاهش هزینه‌های مالیاتی استفاده می‌کنند.

  1. روش پشتیبانی مالیاتی

مشاوران مالیاتی قوانین و اصول مالیات را با مدیران درمیان گذاشته و آنها را با پیچیدگی‌های این قوانین آشنا می‌کنند. در این روش مشاور مالیاتی تهیه و تنظیم دقیق صورت‌های مالی را برعهده می‌گیرد. تمامی صورت‌های مالی باید به صورت دقیق و شفاف تنظیم شوند تا مشکلی به وجود نیاید. در روش پشتیبانی مالی مشاوران به دنبال ارائه پیشنهاداتی در راستای پرداخت مالیات کمتر هستند. در این روش همچنین مشاوران وظایفی ازجمله شیوه بررسی و کنترل پرداخت، قراردادهای منعقدشده و بخشودگی‌های مالیاتی را برعهده دارند.

  1. روش دادرسی مالیاتی

در این روش مشاور مالیاتی، پرونده‌های مالیاتی فرد یا شرکت را برعهده می‌گیرد. وظیفه اصلی مشاور مالیاتی در این روش، حل تمامی مشکلات در مراجع قانونی و حل اختلافات شرکت یا فرد با دولت است. مشاوران مالیاتی با دانش و تجربه کافی خود، سعی در احقاق حق شرکت و کاهش هزینه‌های مالیاتی پرداختی دارند. به این ترتیب از تحمیل هزینه‌های سنگین و گزاف بر شرکت پیشگیری می‌شود.

راهکار تبدیل شدن به کارشناس مشاوره مالیاتی چیست؟

برای این که به یک مشاور مالیاتی تبدیل شد، راهکارهای زیادی وجود دارد. یکی از رایج‌ترین راه‌ها، اخذ مدرک تحصیلی آکادمیک از دانشگاه در یکی از رشته‌های، مالی، حسابداری، بازرگانی و مواردی از این قبیل است. با اخذ مدرک تحصیلی، قوانین مربوط به مالیات مستقیم، مالیات بر ارزش افزوده، قوانین بیمه، قوانین کار و… آموزش داده می‌شود.

یکی دیگر از راهکارهای مشاور مالیاتی شدن، شرکت در دوره‌های تخصصی آموزش قوانین مالیاتی است. در این دوره‌ها پس از اتمام آموزش، مدرک معتبری به فرد اعطا می‌شود. البته باید توجه داشت که بعد از اتمام دوره  باید پروژه‌های کارآموزی هم گذرانده شوند. به طور کلی برای تبدیل شدن به کارشناس مالیات، باید احاطه کاملی به قوانین مربوط به مالیات داشت. نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد، کارشناس مالیاتی موفق علاوه‌بر دانش تخصصی، باید از مهارت‌های مهم دیگری هم استفاده کند. این مهارت‌ها شامل روابط عمومی بالا، مهارت ریسک، آشنایی با بازاریابی و… می‌شوند.

نتیجه گیری

به دلیل پیچیدگی‌هایی که در مورد قوانین مربوط به مالیات وجود دارد، گرفتن مشاوره از کارشناسان مالیات ضروری است. در این مطلب به پرسش مشاوره مالیاتی چیست، به‌طور کامل پاسخ داده شد. شرکت‌ها و افراد مختلف به دلیل عدم آگاهی از پیچیدگی‌های مربوط به قوانین مالیات، باید برای کاهش هزینه‌های مالیاتی خود به مشاوران مالیاتی اعتماد کنند. این مشاوران با ارائه راهکارهای مناسب، سعی در بهبود وضعیت مالی شرکت‌ها دارند.

دکمه بازگشت به بالا