سلامت و تندرستیکسب و کار برتر

فوم شستشوی صورت چیست؟از انواع ماسک‌های دست ساز و خانگی

فوم شستشوی صورت چیست ؟ + نگاهی به فوم‌ شستشوهای ایرانی موجود در بازار

حتما هنگام خرید شوینده برای صورت با شویند‌هایی به شکل سیندنت، پن، فوم، ژل شست و شو و یا شوینده‌های کرمی برخورد کرده‌اید. تفاوت پن با صابون چیست؟ تفاوت ژل شست و شو با فوم شست و شو چیست؟ سیندنت‌ چیست؟ و کدام یک از انواع شوینده برای پوست‌های چرب مناسب‌تر است؟ و شوینده مناسب پوست‌های خشک و حساس و پوست‌‌های آتوپیک کدام است؟

در این سری مقالات تلاش کرده‌ایم همه آن‌چه باید درباره هر یک از انواع شوینده و شوینده مناسب نوع پوست خود بدانید با شما به اشتراک بگذاریم تا با کم‌ترین آزمون و خطا شوینده مناسب پوست خود را پیدا کنید. اولین بخش از این مقالات را با فوم‌های شستشو و معرفی بهترین ژل شستشوی صورت روشن کننده آغاز کردیم. در این مقاله می‌خوانید فوم شستشوی صورت چیست، چه ویژگی‌هایی دارد و برای کدام نوع پوست مناسب‌تر است و در ادامه نقد محبوب‌ترین فوم‌های شستشوی ایرانی را براساس ترکیبات خواهید خواند. با تانیرو همراه باشید.

بهترین فوم شستشوی صورت | فوم شستشوی صورت | فوم شستشوی صورت برای پوست مختلط

فوم شستشوی صورت چیست ؟

فوم‌های شستشوی صورت یا شوینده‌های فومی، شوینده‌هایی هستند که به فرم کف بوده و قدرت پاکنندگی زیادی دارند. این شوینده‌ها انتخاب مناسبی برای پوست‌های چرب و مستعد آکنه هستند. شویند‌ه‌های فومی برای تمیز کردن عمقی منافذ و از بین بردن سبوم اضافی پوست و آلودگی‌های به دام افتاده در منافذ پوست مناسب‌اند. اما اگر پوست شما در اثر استفاده از فوم‌های شستشوی حاوی سولفات تحریک شده و احساس خشکی و کشیدگی در پوست دارید، می‌توانید نوع شوینده خود را تغییر دهید و از شوینده‌های ملایم‌ مانند پن‌ها یا سیندنت‌ها استفاده کنید. اما اگر هم‌چنان شوینده‌های فومی شوینده مورد علاقه شماست انواع بدون سولفات و ملایم‌تر این شوینده را انتخاب کنید.

فوم شستشوی صورت برای چه نوع پوستی مناسب‌تر است؟

شویند‌ه‌های فومی برای پوست‌های چرب و مستعد آکنه و کسانی که مایل‌اند شوینده‌ قدرت پاک‌کنندگی بیشتری داشته و انواع ترکیبات آرایشی و میکاپ را پاک کند مناسب‌تر است.

نگاهی به فوم‌های شستشوی ایرانی موجود در بازار

در ادامه نقد محبوب‌ترین فوم‌های شستشوی ایرانی را براساس ترکیبات می‌خوانید. برای رعایت اختصار تلاش کردیم به بیان نکات مهم و کاربردی اکتفا کنیم.

نقد فوم شستشوی صورت ژنوبایوتیک پوست‌های چرب و مستعد آکنه

 فوم ژنوبایوتیک فاقد سولفات است و سوفکتانت‌های به کار رفته در آن عبارتند از : Sodium Cocoyl Glutamate،‌Disodium Cocoamphodiacetateو  PEG-30 Hydrogenated Castor Oil.

عصاره گیاه Silybum Marianum یا خارمریم ترکیب دیگر این شوینده است مطالعات نشان داده استفاده این ترکیب روی پوست به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ترمیم کنندگی موجب احیا و بازسازی پوست می‌شود. این فوم هم‌چنین حاوی است که به طور عمقی منافذ پوست را پاک می‌کند. ترکیب موثر دیگر فوم شستشوی ژنوبایوتیک گوگرد است که خاصیت ضدمیکروبی قوی داشته و در درمان موثر است. از دیگر ترکیبات فوم شستشوی ژنوبایوتیک می‌توان به ترکیبات مرطوب‌کننده و ترمیم‌کننده گلیسیرین، زالیتیل گلوکوزاید، انیدروزیلیتول، زایلیتول، اتوکسی دی گلایکول، زینک PCA، پانتنول، عصاره آلوئه‌ورا و چای سبز اشاره کرد. فوم شوینده ژنوبایوتیک فاقد پارابن است و نگهدارنده به کار رفته در آن فنوکسی اتانول است. این فوم فاقد ترکیبات است.

نقد فوم شستشوی صورت ژنوبایوتیک پوست‌های خشک و حساس

 سورفکتانت‌‌ها و ترکیبات مرطوب‌کننده این فوم کاملا مشابه فوم شستشوی پوست چرب است. با این تفاوت که فاقد ، گوگرد و عصاره چای سبز است. این فوم حاوی است. علاوه بر ترکیبات مرطوب کننده فوق حاوی ترکیب آبرسان سدیم PCA نیز هست.

نقد فوم شستشوی صورت لافارر پوست‌های چرب و معمولی

 فوم شستشوی لافارر نیست و از ترکیب سدیم لورت سولفات در آن استفاده شده است. سدیم لورت سولفات ترکیبی نامناسب برای پوست‌های چرب و کومدوژنیک با نمره ۳ از ۵ است.

دیگر سورفکتانت‌ها و کف‌سازهای فوم شستشوی لافارر عبارتند از: Disodium Laureth Sulfosuccinate،تری اتانول آمین لوریل اتر سولفات، کوکامید پروپیل بتائین و COCONUT FATTY ACID DIETHANOLAMIDE است. COCONUT FATTY ACID DIETHANOLAMIDE که ممکن است آن را با نام cocamide DEA هم ببینید از واکنش اسید چرب نارگیل با دی اتانولامین به دست می‌آید. این ترکیب جزء ترکیبات نسبتا پرخطر دسته بندی می‌شود().

سایر ترکیبات فوم شستشوی پوست چرب لافارر را ترکیبات آبرسان و تسکین‌دهنده مانند زینک PCA، سدیم PCA،‌ آلانتوئین، عصاره بابونه، پانتنول،عصاره آلوئه‌ورا و گلیسیرین تشکیل می‌دهد.

نگهدارنده به کار رفته در فوم شستشوی لافارر ایزوتیازولینون است.

نقد فوم شستشوی صورت لافارر پوست‌های خشک و حساس

 ترکیبات فوم شستشوی پوست خشک لافارر نیز تقریبا با فوم شستشوی پوست چرب لافارر یکسان است. با این تفاوت که در فوم پوست خشک و حساس از عصاره ریشه گیاه لیکوریس یا شیرین بیان (Glycyrrhiza Glabra) نیز استفاده شده است. مطالعات نشان داده گلابریدین موجود در عصاره این گیاه با کاهش فعالیت آنزیم تیروزیناز موجب کاهش لک و روشن شدن پوست می‌شود. هم‌چنین خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی این ترکیب موجب کاهش التهاب و قرمزی پوست می‌شود.

سدیم لورت سولفات می‌تواند موجب تحریک و خشکی پوست‌های خشک و حساس شود اگرچه ترکیب کوکامید پروپیل بتائین تا حدی این عوارض را کاهش می‌دهد.

نقد فوم شستشوی درمالیفت مدل سبولیفت پوست‌های چرب و جوشدار

 فوم شستشوی پوست چرب درمالیفت فاقد سولفات است و در آن از دو سورفکتانت ملایم دی سدیم کوکوئیل گلوتامات و کوکوامیدوپروپیل بتایین استفاده شده است. ترکیبات آلفاهیدروکسی‌اسید و سالیسیلیک اسید به عنوان لایه‌بردار و پاک‌کننده عمقی منافذ به کار رفته‌اند. خوشبختانه درمالیفت Ph این شوینده را روی محصول درج کرده، اسیدیته ۵.۵ که به Ph طبیعی پوست نزدیک بوده و موجب خشکی، قرمزی و تحریک پوست نمی‌شود. بوتیل آووکادیت اسید چرب روغن آووکادوست که علاوه بر مرطوب‌کنندگی با مهار آنزیم آلفاردوکتاز ترشح چربی پوست را کنترل می‌کند.

سایر ترکیبات مرطوب‌کننده و آبرسان فوم شتسشوی درمالیفت پوست چرب عبارت‌اند از: گلیسیرین، زینک PCA، عصاره برگ توت Raspberry.

Seboxyl نام تجاری گلیسیرین گیاهی است که از توت Raspberry به دست می‌آید این ترکیب دارای خواص متعدد در درمان و بهبود  است. از جمله کاهش اکسیداسیون سبوم ، جلوگیری از تجزیه اسکوالن(نوعی چربی طبیعی در سطح پوست) و کاهش واکنش های التهابی در پوست.

نگهدارنده به کار رفته در فوم شستشوی درمالیفت کلروایزوتیازولینون و متیل ایزوتیازولینون است.

نقد فوم شستشوی درمالیفت مدل هیدرالیفت پوست‌های خشک و خیلی خشک

 فوم شستشوی پوست خشک درمالیفت نیز فاقد سولفات بوده و در آن از همان سورفکتانت‌های فوم شستشوی سبولیفت استفاده شده که جزء سورفکتانت‌های ملایم محسوب می‌شود. اسیدیته ۵ این محصول کاملا با اسیدیته طبیعی پوست سازگار بوده و موجب خشکی و قرمزی پوست‌های خشک نمی‌شود. سایر ترکیبات فوم شستشوی پوست خشک و خیلی خشک درمالیفت را ترکیبات مرطوب‌کننده و آبرسان مانند: گلیسیرین، اوره، ساخارین هیدرولیزات،‌منیزیم آسپارتات،گلیسین، آلانین و کراتین تشکیل می‌دهد (نام تجاری ترکیب این ترکیبات ابرسان با هم Unimoist U-125 G است که روی محصول می‌بینید). سایر ترکیبات مرطوب‌کننده فوم شستشوی هیدرالیفت عبارتند از: سدیم لاکتات، روغن دانه آفتابگردان، روغن آووکادو و شی‌باتر.

نقد فوم شستشوی درمالیفت مدل ملالیفت روشن کننده

 فوم شستشوی روشن کننده درمالیفت نیز فاقد سولفات بوده و دارای Ph اسیدی ۵.۵ است که موجب خشکی و قرمزی پوست نمی‌شود. در فوم شستشوی ملالیفت نیز از همان سورفکتانت‌های فوم پوست چرب و پوست خشک درمالیفت استفاده شده است. ترکیبات روشن کننده فوم شستشوی ملالیفت شامل (به دلیل اثر لایه‌برداری)، آربوتین، و butylresorcinol است که همه جزء ترکیبات روشن‌کننده موثر است که بیشتر درباره این ترکیبات پیشنهاد می‌کنیم مقاله زیر را ببینید.

نقد فوم شستشوی صورت اویدرم مدل اوی سبونورم پوست چرب

 فوم شستشوی پوست چرب اویدرم فاقد سولفات بوده و از PEG-40 Glyceryl Cocoate، Sodium Coceth Sulfate و کوکوامیدوپروپیل بتایین و دسیل گلوکوزاید به عنوان سورفکتانت استفاده شده است. Ph فوم شتشوی اویدرم ۵.۵ است. Potassium Azeloyl Diglycinate با نام تجاری Azeclair ترکیبی مشتق شده از با خاصیت تنظیم ترشح چربی پوست، روشن‌کننده و آبرسان است. روغن درخت چای ترکیب دیگر این محصول باخاصیت ضدمیکروبی و ضدآکنه است. سایر ترکیبات این محصول را ترکیبات آبرسان مانند: زینک PCA، کوپر PCA و عصاره Viola Tricolor تشکیل می‌دهند.

نگهدارنده به کار رفته در فوم شستشوی اویدرم متیل کلرو ایزوتیازولینون و ایزوتیازولینون است.

نقد فوم شستشوی صورت اویدرم مدل اوی هیدرا پوست خشک

 ترکیبات شستشوی پوست خشک اویدرم نیز فاقد سولفات بوده و در آن از همان سورفکتانت‌های فوم شستشوی پوست چرب اویدرم استفاده شده است. Ph فوم شستشوی اویدرم پوست خشک نیز ۵.۵ بوده و در آن از ترکیب مرطوب‌کننده با نام تجاری Wildberry Harvest™ AF که شامل گلیسیرین، عصاره میوه Tasmannia Lanceolata و عصاره میوه Syzygium Luehmannii و سه نوع توت است که دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی و آبرسانی است. سایر ترکیبات مرطوب‌کننده فوم پوست خشک اویدرم را سدیم لاکتات، سدیم PCA، گلیسیرین،عصاره آلوئه‌ورا و عصاره Viola Tricolor تشکیل می‌دهد.

نقد فوم شستشوی صورت اویدرم مدل اوی وایت روشن کننده

 ترکیبات فوم شستشوی روشن کننده صورت اوی وایت اویدرم کاملا مشابه فوم شستشوی پوست خشک اویدرم است به علاوه ترکیب بتاوایت. ß-White نام تجاری ترکیب لیپوزومال از Oligopeptide-68 و ترکیبات روشن‌کننده است که با نفوذ به پوست و شبیه‌سازی فرایندهای بیوشیمیایی پوست و مهار آنزیم‌های فعال در رنگدانه‌سازی موجب یکنواخت و روشن شدن پوست می‌شود.

نقد فوم شستشوی مای مدل آکنه سلوشن نرمال تا چرب و جوشدار

 فوم شستشوی آکنه سلوشن مای فاقد سولفات نیست و از ترکیب سدیم لورت سولفات در آن استفاده شده است. سدیم لورت سولفات ترکیبی نامناسب برای پوست‌های چرب و کومدوژنیک با نمره ۳ از ۵ است. Disodium Cocoamphodiacetate و کوکامید پروپیل بتائین سورفکتانت‌های دیگر به کار رفته در فوم شستشوی پوست چرب مای است. روغن درخت چای با خاصیت ضدمیکروبی و قابض و مفید برای پوست‌های چرب و مستعد آکنه است.

Simmondsia Chinensis (Jojoba) Seed Oil یا روغن دانه جوجوبا ترکیب دیگر به کار رفته در فوم آکنه سلوشن مای است که ترکیبی با درجه ۲ از ۵ بوده و هم‌چنین می‌تواند سبب تشدید شود.

متیل ایزوتیازولینون و  نگه‌دارنده‌های به کار رفته در فوم آکنه سلوشن مای هستند.

به نقل از: دیجی کالا

محتوای این مطلب پنهان
دکمه بازگشت به بالا