جامعه

بحران‌های منابع طبیعی ریشه اجتماعی و اقتصادی دارد

رئیس سازمان منابع طبیعی و حوضه‌داری گفت: امروزه مدیریت منابع طبیعی کشور با چالش‌ها و بحران‌های مختلفی مواجه است که بسیاری از آن‌ها ریشه در ابعاد اجتماعی و اقتصادی دارد تا این سازمان نقشه راه داشته باشد. ” آن را اجرا کرد.

به گزارش مجله خانواده، مسعود منصور وی در سخنرانی وبیناری که امروز در پژوهشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد، به رویکردهای اصلی سازمان منابع طبیعی در مدیریت منابع طبیعی اشاره کرد و افزود: و اگر برنامه نداشته باشد مسلماً مدیریت اساسی و پایدار نخواهد داشت.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نیز برای حفظ، احیاء، توسعه و بهره برداری از منابع طبیعی نیاز به برنامه ریزی دارد که طبق قانون باید توسط اشخاص حقیقی و حقوقی اجرا شود، تاکید کردم که نباید اجرا شود. سازمان های منابع نیز به نقش نظارتی نیاز دارند.

وی با اشاره به یکی دیگر از رویکردهای سازمان های منابع طبیعی برای بهره گیری از مشارکت مردم، خیرین، نهادها و دستگاه های اجرایی در منابع طبیعی، افزود: منابع، آبخیزداری، 80000 هکتار مساحت بیابان شده است.

منصور یکی دیگر از رویکردهای سازمان های منابع طبیعی را استفاده از فناوری های نوین برای حفاظت بهینه از منابع طبیعی عنوان می کند. سازمان های منابع طبیعی گام های مهمی برای حفاظت از جنگل ها و مراتع برمی دارند.
رئیس سازمان منابع طبیعی و حوضه‌داری استفاده از سامانه‌های رادیویی بی‌سیم، استفاده از پهپاد، نصب GPS در خودروهای گشت، نصب دوربین در مناطق بحرانی جنگلی، راه‌اندازی سامانه‌های 1504 و 139 و آتش‌سوزی را برشمرد. انجام داد. سیستم های نظارتی و قاچاق چوب او گفت که از منابع طبیعی برای حفاظت از جنگل ها و مراتع استفاده می کند.

منصور در ادامه به کارکردهای مختلف منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: منابع طبیعی در سراسر کشور گام های زیادی برداشته است که بیشتر آنها به امنیت زیستی و غذایی مردم کمک کرده است.
اااا
زمانی که از منابع طبیعی برای کاشت استفاده می‌کنیم، کاشت اکسیژن تولید می‌کند، هوا را نرم می‌کند، گرد و غبار و کربن موجود در هوا را جذب می‌کند و فواید این کار به سلامت بازمی‌گردد.»
منصور گفت: این موضوع در حوزه های کنوانسیون مبارزه با بیابان زایی، آبخیزداری و مرتع داری نیز صدق می کند. حتی در مواجهه با بیابان زایی، هجوم ریزگردها و شن و ماسه، تردد مردم از روستا و اجرای اقدامات آبخیزداری باعث کاهش خسارات سیل می شود.
رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: اختصاص حفاظت بیش از 80 درصد از مساحت کشور به یک سازمان قطعاً خوب نیست زیرا زیربنای بسیاری از صنایع، معادن و سیستم های عمرانی است. حوزه منابع طبیعی. بدون همکاری و هم افزایی چنین تجهیزاتی، منابع طبیعی با آسیب های زیادی مواجه خواهد شد.
منصور گفت که پیشگیری از آسیب هزینه کمتری نسبت به درمان دارد. منابع و اعتبارات باید به سمت جنبه های پیشگیرانه از جمله اجرای طرح های آبخیزداری که می تواند تا 70 درصد از خسارت سیل جلوگیری کند، هدایت شود.
وی در ادامه به نامه وزیر جهاد کشاورزی به وزیر کشور اشاره کرد و گفت: بر این اساس، وزیر کشور استانداری را موظف می‌کند تا از چالش‌های ناشی از تغییرات اقلیمی و اثرات نامناسب جلوگیری کند. استفاده از منابع طبیعی، برای غلبه بر چالش‌های موجود و بحران‌های اقلیمی، تامین امکانات و تجهیزات منابع طبیعی.
رئیس سازمان منابع طبیعی کشور گفت: اگر حفظ، احیاء و توسعه منابع طبیعی به فرهنگ و آموزش عمومی تبدیل نشود و مردم مطالبات جدی برای حفظ منابع طبیعی داشته باشند، قطعاً می‌توانیم. کاهش بحران منابع طبیعی.»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان منابع طبیعی و مدیریت حوضه، منصور به ظرفیت های موجود منابع طبیعی کشور اشاره کرد و در پایان گفت: زراعت چوب، گیاهان دارویی، بوم گردی در کویر، استفاده از گردشگری و کارکرد سایر منابع طبیعی می تواند جامعه را تقویت کند. و جنبه های اقتصادی منابع طبیعی را برجسته تر می کند.
انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا